Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Klassiska lokaltidningarna byter namn

Publicerad: 2 Maj 2019, 13:11

Södermalmsnytt blir SödermalmDirekt och så vidare. Patrik Vincent vice vd Direktpress.

Nu byter Direktpress namn och färg på sina klassiska lokaltidningar. ”Det har varit lite otydligt hur stora vi egentligen är”, säger tidningskoncernens vice vd Patrik Vincent till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Direktpress

Alla Direktpress lokaltidningar i Stockholm och Göteborg byter namn – till ändelsen Direkt. 

Det innebär att klassiska innerstadstitlar som Östermalmsnytt, som burit samma namn sedan starten 1967, Vi i Vasastan, Vårt Kungsholmen och Södermalmsnytt byter titel. 

– Det blir alltså ÖstermalmDirekt, SödermalmDirekt, KungsholmenDirekt och så vidare, säger Patrik Vincent till Dagens Media. 

Med start nu på lördag sker namnbytet – samtidigt förändras färgprofilen till enhetliga signalfärgerna blått och orange.

Ni är inte oroliga för starka läsarreaktioner?
– Det finns alltid risk för reaktioner när man gör en förändring men faktum är att jag inte är speciellt orolig, jag tror att man kommer känna igen sig i det nya också. Vi gör väldigt lite förändringar när det gäller innehåll och tidningen som sådan. 

Varför är Direkt bra som namn?
– Det hänger ihop med tidningsmodern som heter Direktpress. Det är något som inte alla kopplat ihop. Det blir lite rörigt när man inte vet att Östermalmsnytt och Bromma tidning är inom samma koncern. Nu får vi en enhetlighet hela vägen från tidningstitlar till moderbolaget. Jag tror det kommer att gynna oss långsiktigt.

LÄS ÄVEN: Rasar mot Direktpress: ”Fullständigt vansinnigt”  

Flera av innerstadstitlarna har klassiska namn, finns det inte en risk att folk inte känner igen tidningen?
– Under en övergångsperiod ja, och jag tror många kommer fortsätta säga det vi har hetat under en lång tid. Men vi kommer fortsätta vara ödmjuka och fortsätta kommunicera att vi heter ÖstermalmDirekt istället för Östermalmsnytt som är vår äldsta titel och som fyllde 50 år förra året. 

Är det en slump att ni byter namn på era tidningar samma helg som nya Metro lanseras?
– Vi beslutade att byta namn innan årskiftet. Att det sker just nu beror på att Sifo Orvesto bryter sina läsarundersökningar mellan tertial 1 och 2 just i detta månadsskifte. Vi skickade in de nya loggorna till Sifo för två månader sedan. Så det är 100 procent slump.

Kommer formen också skilja sig åt från tidigare?
– Lite. Vi snyggar upp formen och vi får två tydliga signalfärger i blått och orange, som är våra färger. Det kommer att följa med inne i tidningen också i form av balkar och så vidare. Det är viktigt, det ska synas att tidningarna har en gemensam avsändare. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Direktpress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.