Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Kantar Sifo köper Kia-index och Poddindex

Publicerad: 18 November 2019, 10:16

Yvonne Pernodd, vd på Kantar Sifo, och Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

Kantar Sifo köper Kia-index och Poddindex av Sveriges Annonsörer. ”Dessa tjänster passar utmärkt i vår portfölj”, säger Lars Björkman, affärsområdeschef för Media Audit på Kantar Sifo.


Ämnen i artikeln:

SifoSveriges AnnonsörerKia-indexPoddindex

Resumé rapporterade i början av november att Sveriges Annonsörer ville sälja sina mätvalutor.

– Vi på Sveriges Annonsörer ser frågan om transparens och korrekta mätningar som en viktig fråga för våra medlemmar. Därför väljer vi att sälja KIA-index och Poddindex så att de kan vidareutvecklas då branschen behöver ordning och reda, sade Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl till Resumé.

Redan nu är försäljningen klar. Kia-index, den tekniska mätvalutan för internet- och mobiltrafik, tas över av Kantar Sifo från den 1 januari 2020. I förvärvet ingår även Poddindex som redovisar räckviddssiffror för poddar med över 10 000 lyssnare.

– Topplistan kommer även framledes ha en central plats, där vi nu redovisar både trafik- och räckviddsmått för digitala medier. Den tekniska mätningen kommer att komplettera räckvidds- och målgruppsmätningen Orvesto Internet. Mätningarna kommer framöver att vidareutvecklas och bli en del av våra crossmedia-mätningar. Både annonsörer och medier får ökad transparens och tillförlitlighet, säger Yvonne Pernodd, vd på Kantar Sifo, i ett pressmeddelande.

Lars Björkman, affärsområdeschef för Media Audit på Kantar Sifo:

– Dessa tjänster passar utmärkt i vår portfölj, där vi nu introducerar förädlade audit- och informationstjänster för trafik på webbplatser och poddar, samt mervärden till befintliga kunder på KIA-och Poddindex. Vi fortsätter växa digitalt och levererar kvalitetssäkring och transparens till nytta för den svenska mediemarknaden.

Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, säger att organisationen har sökt efter en ny ägare ”som med stor trovärdighet kan leverera oberoende mätdata”.

– Därför är vi glada att Kantar Sifo, som har stor erfarenhet av mätningar i allmänhet och mätningar på medieområdet i synnerhet, nu tar över Kia-index och Poddindex. Vi ser att det blir en ökad tydlighet när vi samlar alla lästa medier och ljudmedier analogt och digitalt, med hur många som besöker, läser och lyssnar på olika medier i Sverige. Det gör att vi underlättar för köparsidan att få kvalificerad mätdata för räckvidd.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.