Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Medier

“Kan sakna annonsörer som står på barrikaderna”

Publicerad: 11 Februari 2019, 08:32

DAGENS MEDIA MAGASIN. Mätningar av rörlig bild, och då främst onlinevideo, kantas av en rad problem. Transparensen är minst sagt undermålig, och det är oklart om annonser överhuvudtaget ses av konsumenterna. Dessutom låter inte ens jätteaktörerna Facebook och Youtube sig mätas av tredje part.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaTV4Bonnier NewsAftonbladetDiscovery NetworksGoogle

Dagens Media samlar fyra företrädare för några av de största svenska tv-aktörerna till ett samtal om hur dagens mätningar fungerar och vad som behöver förändras framåt.

Deltar gör Mikael Ekelöf, affärsstödschef på TV4, Serdar Ok, analyschef på Bonnier News Sales, Martin Ekelund, head of video på Aftonbladet och Sanny Ekstrand, commercial director på Discovery Networks.

Även svenska Google är inbjudna, som ägare av Youtube, men väljer att tacka nej med hänvisning till tidsbrist.

Hur ser ni på att Google inte är här?

Martin Ekelund: Det är lite synd tycker jag, de är ju en stor spelare inom online video. Så det skulle vara intressant att höra vad de har att säga i frågan.

Mikael Ekelöf: Det görs ju en proof of concept med MMS för att kunna mäta Youtube, så på svensk nivå upplever jag att det finns en vilja att vara med. Men samtidigt är det en global organisation där lilla Sverige kanske inte är med och styr. 

Diskussionen handlar vidare om vad det skulle innebära om Youtube kom in i MMS, varför det är viktigt med en enhetlig mätmetod för onlinevideo och dessutom efterfrågas högre krav från annonsörernas sida.

Läs mer i nya utgåvan av Dagens Media, som utkommer den 13 februari. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här. 

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.