Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Jan Scherman: "Telenor och Schibsted pekas ut som Nent-köpare"

Publicerad: 21 December 2018, 13:18

Jan Scherman var vd på TV4-Gruppen 2001-2011. 2013-2016 jobbade han för Schibsted. Idag är Jan Scherman diversearbetare och frilansjournalist.

Foto: Janne Næss.

ANALYS. Kristen Skogen Lunds entré i Schibsted markerar definitivt att Telia och Telenor inte blir ensamma i striden om dyrköpt tv-innehåll, skriver Jan Scherman i en kommentar om Nents börsintroduktion.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTV4TelenorSchibstedMTGTelia

Året som snart gått har haft fokus på världens giganter och miljardaffärer i nivå med hela den svenska statsbudgeten. Det är hundratals miljarder hit och dit. Och konsolidering där mäktiga mediebolag blivit mäktigare. 

Men fokus i vår egen värld har handlat mycket om styckningen av Bonnier. Och Telias många missade affärer, typ planen på att köpa danska TDC, som till slut ledde till att gamla Televerket slog till på Bonniers tv-verksamheter med TV4 i spetsen. 

Strålkastarljuset har också landat på de fortsatta negativa konvulsionerna bland de lokala mediehusen. Medieinstitutets senaste analys visar att allt fler kommuner blivit den oberoende journalistikens vita fläckar. Detta är djupt oroande – inte minst ur ett demokratiskt perspektiv. 

Ett mediehus som bortsett från några enstaka tillfällen stått lite i skuggan, eller gått mest under radarn är MTG som ju också byggdes om till tudelade MTG och Nent. Här finns med stor sannolikhet en aktör som kliver fram i rampljuset under 2019. Ny stark struktur och sällan negativa överraskningar i boksluten. Och kanske framförallt en mycket målmedveten förflyttning från linjär-tv till det icke linjära. Viaplay växer sig allt starkare och är definitivt en lokal utmanare till jättarna Netflix och HBO. Räkna med att det finns spekulanter, som vill köpa in sig i ett mediebolag som visat att man klarar tuffa förändringsprocesser. Nents börsintroduktion beräknas vara genomförd senast under mars 2019.

Fler uppgifter från oberoende källor pekar på telekombolag som starka intressenter att köpa på sig Nent-aktier.

Dit hör inte bara Telia, som nog i första hand kommer att fokusera på att gå i mål med sitt förvärv av Bonnier Broadcasting. Många pekar istället på norska Telenor, som inte genomfört några större strategiska drag och som med stort ogillande sett Telia stärka sin position i Norge. Telenor är kanske en ”dark horse” i sammanhanget, men det finns också affärslogik i intresset för Nent och att därmed äga tv-innehåll. Revanschlustan mot Telia ska inte heller underskattas som en viktig drivkraft för Telenor. 

Att döma av marknadens spekulationer så är det nog också läge att gardera med Schibsted, som redan idag har ett givande samarbete med Nent. Aftonbladet Morgon sänds i TV3 och klassikern "Svenska Hjältar" har med stor framgång i år flyttats från TV4 till just TV3. 

Schibsted står vid skiljevägen - antingen satsa vidare på video på nätet eller gå in med full kraft i tv. Nye vd:n Kristen Skogen Lund har också internt markerat att Schibsted måste tänka in nya affärer som rör verksamheter som inte direkt finns i Schibsted idag. Dit hör förstås klassisk tv och streamingtjänster som Viaplay. 

Skogen Lunds entré i Schibsted markerar definitivt att Telia och andra telekombolag inte kommer att vara ensamma i striden om attraktivt och dyrköpt tv-innehåll.

Jan Scherman

Jan Scherman var vd på TV4-Gruppen 2001-2011. 2013-2016 jobbade han för Schibsted. Idag är Jan Scherman diversearbetare och frilansjournalist.

Läs mer

Kristin Skogen Lund tar över Schibsted

Trögt på börsen för MTG

MTG ökar inför börsnoteringen 

Telia nära köpa upp Bonnier Broadcasting

TDC vill dra sig ut MTG-affären 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.