Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Hon tar över Bonniers News Sales nya Lifestyleorganisation

I rollen som Head of Lifestyle blir Jenny Rahm ansvarig för Bonnier News Lifestyle och Bonnier Magazines & Brands annonsaffär.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Januari 2019, 11:58

Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerBonnier Magazines BrandsBonnier News

Bonnier Magazines and Brands har slagits ihop med Bonnier News Lifestyle. I rollen som Head of Lifestyle blir Jenny Rahm ansvarig för den nya gemensamma annonsorganisationen.

I höstas offentliggjordes att Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle skulle slås samman. Nu är arbetet med den nya gemensamma annonsorganisationen klar, som Jenny Rahm blir övergripande ansvarig över. Jenny Rahm, som tidigare varit media manager på Bonnier News klev in i sin nya roll som Head of Lifestyle vid årsskiftet.

– Magazines & Brands har otroligt starka varumärken och ett attraktivt premiuminnehåll som i kombination med Bonnier News digitala räckvidd gör att vi skapar marknadens mest konkurrenskraftiga erbjudande inom livsstil, säger Jenny Rahm.

Bonnier Magazines & Brands har emellertid, som Dagens Media rapporterat om, lidit av dålig lönsamhet och gjort stora personalnedskärningar. Print som medieslag tappar dessutom i attraktionskraft om man tittar till medieinvesteringar, och framförallt populärpress. 

Var blir din främsta uppgift för att vända den negativa trenden?

– Utveckla annonsaffären genom bland annat nya samarbeten och ett effektivare arbetssätt. Vi kommer att satsa mer på influencers, displayaffären och koncept. Där finns potential, tror jag. Lönsamheten kommer fortsätta att vara viktig, men det ska sägas att Bonnier Magazines and Brands har haft en bättre marginal på senare tid.

– Print ger effekt, säger Jenny Rahm och betonar vikten av att behålla upplagan och få snurr på affären.

Den närmsta tiden ligger den nya organisationens fokus på att skapa enkelhet och tydlighet gentemot marknaden. Samarbetet med övriga avdelningar på Bonnier News Sales kommer att optimeras och organiseras för att fortsätta utveckla området.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?

– Det är att se över influencer-affären, hur vi kan utveckla och förbättra den. Och alla nya människor som jag ska få jobba med. Vi kommer att ha ett nära samarbete med redaktionen, och känns fantastiskt roligt. News och magazines har jobbat på väldigt olika sätt och vi har mycket att lära av varandra.

Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle är en del av Bonnier News Sales, där Alexander Lydecker är försäljningsdirektör:

– Jag är väldigt glad att Jenny Rahm tar det övergripande ansvaret för Lifestyle och Magazines & Brands. Jag ser en stor potential och styrka i denna förändring och är helt säker på att Jenny med sin erfarenhet och tydlighet kommer kunna driva vårt samlade erbjudande inom livsstil och genom det skapa framtidens affär.

Magazines & Brands kommer fortsätta ha dedikerade säljare, utöver centrala stödfunktioner från Bonnier News Sales. Christina Dahlberg, som är försäljningschef på Bonnier News Lifestyle kommer att rapportera till Jenny Rahm. Bonner Magazines & Brands föredetta försäljningsdirektör Andreas Sandin slutade tidigare i år. 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.