Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Hon förstärker Schibsteds public policy-avdelning

Publicerad: 4 April 2019, 09:09

Rebecka Wulfing kommer senast från miljöbyrån 2050.

Foto: John Einar Sandvand

Schibsted rekryterar kommunikationsspecialisten Rebecka Wulfing till public policy-avdelningen. För henne är transparens ett ledord: ”Det är oerhört viktigt att alla typer av bolag blir mer transparenta kring persondata”.


Ämnen i artikeln:

EUSchibsted

Kommunikationsspecialisten Rebecka Wulfing rekryteras till Schibsteds public policy-avdelning. Senast kommer hon från miljöbyrån 2050 och har även arbetat på Gullers Group och byrån Senate SHJ. 

– Det är såklart superspännande att börja på Schibsted. Hela mediebranschen befinner sig i ett avgörande skede och jag tror att bolag som Schibsted har en avgörande roll och ett ansvar att ta i att forma och bidra till en ansvarsfull utveckling, säger hon till Dagens Media, och fortsätter:

– Mitt uppdrag är att verka för det publicistiska ansvaret. Inte bara för det enskilda bolaget Schibsted, utan för branschen som helhet. Jag ska även verka för en informationsfrihet och lika konkurrensvillkor. 

År 2014 prisades Rebecka Wulfing som Årets Rookie på Spinngalan för sitt arbete med transparens inom pr-branschen. Transparens blir ett viktigt ledord även i rollen på Schibsted. 

– Just när det gäller transparens är det oerhört viktigt att alla typer av bolag, även techjättarna, blir mer transparenta när det gäller hur man använder människors data. Det har kommit flera utredningar som pekar på just detta, att det måste bli tydligare hur man använder persondatan, och även en tydlighet kring annonsering, vem som betalar för annonserna, och hur man prioriterar vem som får köpa annonser. Där tycker jag att det finns ett stort ansvar kring transparens, säger hon.

Är det någon särskild fråga du vill driva?

– Vi kommer att belysa situationen för de traditionella mediebolagen kontra techjättarna, till exempel Google och Facebook. Hur vi kan få till en spelplan där vi säkerställer informationsfrihet, men också tillåter innovation – att hitta den balansen. 

– Jag tror att Schibsted tillsammans med andra bolag och mediehus runtom i Europa har väldigt goda möjligheter att påverka kring de här frågorna. 

Vad fick dig att byta från miljöbyrån 2050 till mediebolaget Schibsted?

– De här frågorna står mig nära hjärtat och är oerhört viktiga. Schibsted befinner sig i ett skede där man på riktigt kan göra stor skillnad kring mediepolitiken. 

– Att jag kommer få jobba med Karin Pettersson ser jag också som en fantastisk möjlighet eftersom hon är väldigt kompetent och driven. Så det var både frågor och person som lockade mig till den här tjänsten. 

Rebecka Wulfing tillträdde sin nya roll på Schibsted den 1 april.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

EUSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev