Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Här är veckans viktigaste branschnyheter

Publicerad: 3 April 2020, 13:13

Mitti:s vd Mikael Benckert. Bolaget beslutade i veckan att permittera 50 personer.

Foto: Janne Næss

Masspermitteringar, goda branschinitiativ och missnöjda Almedalen-arrangörer som kan snuvas på sina återbetalningar. Här är veckans viktigaste medienyheter.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetBonnier NewsMitt iNENT GroupChampions League

Slopa nya pappersförordningen, ekonomiska lättnader och direktkompensation för förluster är några av branschorganisationernas önskemål till politikerna, i coronakrisen.

Nyheter om mediebolagens permitteringar har haglat den senaste veckan: Mitti, Bonnier News, Hall Media, Direktpress och NTM är några av aktörerna som utnyttjar stödåtgärden. För Dagens Nyheters del innebär det en markant minskning i form av reporterkraft: Om permitteringarna genomförs – DN krymper med 40 journalister. 

Svenska mediehus befarar att de annonsintäkterna kommer att minska med uppåt 50 procent i april: Mediehusen riskerar tappa varannan annonskrona

Samtidigt som tv-husen kämpar för att komma på fötter i coronakrisen, meddelar UEFA att de inte tänker skjuta fram budgivningen för Champions League. Den 31 mars krävdes de nordiska tv-husen på besked: Irritation mot UEFA: Budrunda om Champions League trots coronakris 

TV4, Nent och Discovery tvingas styra om både innehåll och arbetssätt för att täcka upp för all inställd sport. Samtidigt tyngs de av förlorade annonsintäkter som gör att bolagen fryser aktieutdelningar och sjösätter sparpaket: Ingen sport – så styr tv-husen om 

I veckan blev det klart att Almedalsveckan ställs in i år. Inom 90 dagar före Almedalsveckans start återbetalas inga avgifter. Ledningen tog beslutet att ställa in 89 dagar före start: Arrangörer riskerar att snuvas på återbetalning 

Läs även om hur mediehusen – som drar in stora pengar på sin medverkan under Almedalsveckan – påverkas av att Visbyeventet ställs in.

Missa inte heller Bonnier News CCO Alexander Lydeckers syrliga replik till Sveriges Annonsörers Peter Mackhé, som i ett blogginlägg skriver att varumärken bör vara vaksamma på hur man annonserar i breda nyhetsmedier som rapporterar om coronakrisen: Lydecker: ”Sveriges Annonsörer bör tänka om i sin rådgivning” 

Och så lite ljus i coronamörket: Ur krisen växer nya kreativa samarbeten och idéer fram – här är några ljuspunkter: Initiativen som ska stötta i krisen, Tv-jättar skänker reklamtid för miljoner till folkhälsan, Förslaget: låt frilansfotografer dokumentera krisen 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.