Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Här är streamingaktören Hayus framtida strategi

Publicerad: 25 oktober 2018, 12:57
Uppdaterad: 26 oktober 2018, 08:35

Foto: Foto: Janne Naess/Press

Hayu bröt sig in på den svenska marknaden i våras – så har det gått.


Över ett halvår har gått sedan NBCU Internationals streamingtjänst Hayu rullades ut på den svenska marknaden. 

Tjänsten erbjuder program såsom "Keeping up with the Kardashians" och "The real housewives" för 49 kronor i månaden. 

När Dagens Median träffade Hendrik McDermott, chef för branded on demand på NBCU International, tidigare i år hade han stora förhoppningar inför lanseringen. 

–  Sverige är en bra tv-marknad, så vi ser väldigt mycket fram emot vad vi kan åstadkomma här, sade han till Dagens Media i mars. 

För att göra reklam för tjänsten använde man sig främst av målgruppsinriktade kampanjer i sociala medier och influencers. Senare köpte man även radio för att bygga medvetenhet kring tjänsten. 

Dagens Media hörde av sig till Hendrik McDermott på Hayu för att få reda på hur lanseringen gått och hur strategin framöver ser ut. 

– Nu när tillväxten för Hayu har ökat är vi minst lika ambitiösa över att fortsätta bygga medvetenhet kring varumärket Hayu. Våra marknadsaktiviteter drivs av en kombination mellan ljud och rörlig bild, bestående av radio, Spotify och Above the line-annonsering. 

Framöver kommer Hayu fortsätta att bygga ut sin mediemix, nyligen har streamingaktören exempelvis annonserat på utomhusytor i Stockholm. 

Hur många abonnenter Hayu har lockat sedan start vill han inte avslöja. 

Har resultatet blivit som ni förväntade er?

– Vi är väldigt nöjda med Hayus upptag i Sverige och i Norden under mindre än ett år. Före lanseringen av Hayu i Sverige hade vi redan starkt momentum i Storbritannien, Irland och Australien och vi visste att det fanns en efterfrågan från nordiska tittare för reality-innehåll, säger han och fortsätter:

– Vi visste också att det fanns en lucka i marknaden för en oscriptad OTT-tjänst, så vi var väldigt exalterade över att lansera Hayu i Sverige, och på ett direkt sätt engagera oss med alla som älskar reality-tv. 

Vad är nästa steg?

– Att öka vår publikbas samtidigt som vi säkerställer att lokala tittare har det bästa reality-innehållet är nyckeln för oss. Vi kommer fortsätta att bygga medvetenhet bland svenska reality-fans samtidigt som innehållet vi erbjuder fortsätter att växa. 

Nyligen rullades Hayu ut i Kanada och under året har man bildat partnerskap med C More i Finland, Roku streaming players och Skys streamingtjänst i Storbritannien. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.