Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Här är nya utgåvan av Dagens Media

Det finns en uppsjö ad tech-bolag på den förhållandevis lilla svenska mediemarknaden. Experterna är övertygade om att en konsolidering väntar. Dessutom samlar Dagens Media Coop, Tre, Länsförsäkringar och Tui för diskussion. Här är innehållet i Dagens Media nummer 2, 2019.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Mars 2019, 08:53

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dagens Media har gjort en genomgång av den svenska ad tech-marknaden och identifierat knappt 40 olika bolag som verkar inom annonsteknikområdet. Det handlar exempelvis om ad servers, DSP:er, SSP:er och DMP:er.

Samtliga bolag verkar på den svenska marknaden, men flera av dem har även verksamhet i resten av Europa, och många härstammar från USA. Dagens Medias genomgång visar att enbart 12 av de knappt 40 ad tech-bola- gen på listan har svenskt ur- sprung. Majoriteten är amerikanska.

Samtidigt har flera bolag problem med lönsamheten och de senaste tillgängliga rap- porterna visar i många fall på röda siffror. Bland annat beror det på att många bolag är rela- tivt nyetablerade, vilket gör att man fortfarande investerar för att bygga upp verksamheten.

Även om detta inte är en total kartläggning så kan man se att utmärkande för den svenska ad tech-marknaden är att det finns flera lokala aktörer – som ofta verkar i hela Norden – vid sidan av amerikanska jättar som Sizmek, Appnexus och Pubmatic, för att inte nämna Google, Facebook och Adobe. 

En konsolidering av bolagen på marknaden tycks vara oundviklig, och vi har redan sett några uppmärksammade uppköp på den globala marknaden både vad gäller ad tech och mar tech. Redan sommaren 2017 förvärvade exempelvis Sizmek ad tech-bolaget Rocket Fuel, en sammanslagning som ledde till att Rocket Fuels varumärke skrotades. I början av 2018 slogs SpotX och Smartclip samman, i höstas köpte Salesforce e-postmarknadsföringsbolaget Rebel, och så sent som i december köpte Sir Martin Sorrels bolag S4 Capital programmaticbolaget Mightyhive – som i höstas öppnade kontor i Sverige. Under förra året förvärvades Appnexus av AT&T för 1,6 miljarder dollar och Adobe köpte marketing automation-mjukvaran Marketo för närmare 4,8 miljarder dollar. I somras stod det också klart att Sellbranch, via moderbolaget Blue Orange Group, köper Widespace.

– Det finns alldeles för många ad tech- bolag på den svenska marknaden, säger Jonas Olsen, global videochef och tidigare Nordenchef på Pubmatic, och fortsätter:

– Alla marknader har samma utmaningar – det är för många techbolag som försöker hitta sin väg in i ekosystemet. Vi kommer garanterat att se en konsolidering. 

Läs mer om den svenska ad tech-marknaden i Dagens Media nummer 2, 2019. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här. 

Mer ur innehållet i Dagens Media nummer 2, 2019:

• Så tacklar klädkedjorna krisen – I takt med att detaljhandeln flyttar online rör sig även medieinvesteringarna ditåt. Men retailkrisen påverkar inte aktörernas vilja att investera i marknadsföring – tvärtom. 

• Därför är det kris hos modekedjorna – Boomerang och svenska Marc O’polo har gått i konkurs. Var sjunde modebutik har bommat igen sedan 2011 – och flera kommer att behöva stänga. De stora modekedjorna befinner sig mitt i en tillväxts- och transformationskris. 

• Nytt mätbolag ska bevisa reklamens effekt – Proof säger sig ha verktyget som verkligen bevisar marknadsföringens inverkan på intäkter och kassaflöde. Nu går bolaget in på den svenska marknaden. 

• Mar tech tar allt större del av budgeten – Medierna pekas ut som förlorare när marknadschefer hellre spenderar pengar på mar tech. 

• Annonsörerna diskuterar – Svårigheten att veta vad man köper, förtroendet för mediebyrån och framtiden för tv. Det är några av samtalspunkterna när Dagens Media samlar Coop, Tre, Länsförsäkringar och Tui till diskussion.

• Internationellt – Facebook lägger ner Watch-program.

• Krönika – ”Aldrig har det funnits så många olika typer av tv-erbjudanden. Men SVT är inte ute efter att konkurrera med de amerikanska teknikbolagen”, skriver SVT:s programdirektör Lena Glaser.

• Diagrammet – Så går morgonpressen digitalt.

• ”Förhållandet till Google är masochistiskt” – Schibsteds nya vd, Kristin Skogen Lund, berättar hur hon ska vända Aftonbladets nedåtgående spiral – och varför hon tackade ja till jobbet fast hon svurit att aldrig leda ett börsbolag igen. 

• Experten svarar – Hur lyckas man med kampanjen 2019?

• Backspegeln – Rolling Stones skulle göra Dressmann till ett coolt varumärke. ”Mick var själv med och godkände varenda produkt vi utvecklade”, säger marknadsdirektören Knut Vidar Nilsen. 

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.