Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Här är nya utgåvan av Dagens Media

Icas marknadsdirektör Gunilla Asker på omslaget till Dagens Media nummer 1, 2019.

Foto: Janne Næss

Sveriges mäktigaste marknadsdirektör – Icas Gunilla Asker – i stor intervju om framtiden för reklamsåpan, vad hon lärde sig av tidningskrisen och hur Ica ska möta konkurrensen från Amazon och Google. Här är innehållet i Dagens Media nummer 1, 2019.


Publicerad 2019-02-13 06:15

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:

Årets första utgåva av Dagens Media bjuder bland annat på en stor djupdykning i den omfattande lågkonjunktur som drabbade Sverige och världen för drygt tio år sedan. Vad har medier och annonsörer lärt sig av den, och hur ska de bemöta en ny nedgång?

Dessutom samlar vi företrädare för TV4, Discovery Networks, Aftonbladet och Bonnier News till en diskussion om de utmaningar och problem som omgärdar onlinevideo. Diskussionen handlar bland annat om vad det skulle innebära om Youtube kom in i MMS, varför det är viktigt med en enhetlig mätmetod för onlinevideo och dessutom efterfrågas hårdare kravställning från annonsörernas sida.

Nyligen tillträdde Gunilla Asker som marknadsdirektör på Ica – Sveriges största annonsör. 

Där blir hennes uppdrag bland annat att bygga varumärke i digitala kanaler – utan att förlora rötterna.

– Det är jätteviktigt att ligga väldigt långt fram i digitaliseringen och erbjuda det som kunderna vill ha i den specifika kontexten, säger Gunilla Asker i intervjun.

Läs mer i Dagens Media nummer 1, 2019. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Mer ur innehållet i Dagens Media nummer 1, 2019:

• Strive vill öppna nya vägar – Efter missnöjet med tv-husens bud på La Liga och Serie A, startade IMG streamingtjänsten Strive. Nu har den globala rättighetsagenturen även sjösatt linjär-tv, och ligger i utdragna förhandlingar med teleoperatörer.

• Clear Channels avgående Nordenchef Ola Klingenborg: “Jag tar med kraften i att sätta stora mål”.

• Storannonsörernas budget 2019 – Volkswagen ska gå mer utomhus, Arla vill nå yngre målgrupper och McDonalds fokuserar på rörligt. Det är några av de största annonsörernas strategier 2019.

• Googles Johan Eriksson och Carl Wåreus: “5 trender för ökad konkurrenskraft”.

• Internationellt: Mobilannonseringen spås gå om tv 2019.

• Diagrammet: Så får sociala medier oss att känna.

• Experten svarar: Hur gör man ett lyckat poddsamarbete? Fredrik Hermansson, Nordenchef på Acast, svarar.

• Backspegeln: Tamponger som annonskanal. 100 000 kvinnor prenumererade på reklamfinansierade tamponger – hur gick det sen?

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.