Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Här är Joachim Nordlinds nya jobb

Lämnade Mediacom för att bli vd för start up-bolaget Figital market group.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 18 December 2018, 10:26

Ämnen i artikeln:

Mediacom

Joachim Nordlind är ny vd på Figital market group.

Foto: Carl Thorborg

Det var i våras som Joachim Nordlind lämnade vd-posten på mediebyrån Mediacom. Sedan dess har Marie Melin agerat tillförordnad vd för byrån. 

Beslutet att lämna kom efter att Group M valt att centralisera den beslutsfattande makten till ett bolag. Samtidigt underströk Joachim Nordlind i samband med hans avgång att det inte rådde någon oenighet mellan honom och Group M. 

– Jag tycker i grunden att det är rätt strategi, men personligen är det inte det uppdrag jag tog från början. I och med att mitt mandat har förändrats är det bättre att jag flyttar på mig. Det ligger absolut inte någon konflikt bakom och det är helt och hållet mitt beslut, sade Joachim Nordlind till Resumé i april. 

Efter Mediacom har Joachim Nordlind istället gått in som vd för Figital market group, ett digitalt techbolag.  

Vilka erfarenheter tar du med dig från mediebyråbranschen till ditt nya vd-uppdrag?

– Jag lärde mig massa saker under mina år på Mediacom som jag har stor nytta av. Även om vi är ett retail techbolag har vi många kopplingar till media och kommunikation. Vi är ett lead genereringsbolag som genom våra ombud och vår egenutvecklade e-handelsplattform kan kan hjälpa partners att hitta nya kunder i en helt ny säljkanal. 

Vilka likheter och skillnader finns det mellan de olika uppdragen?

– Den stora skillnaden ligger såklart i att vi är ett litet men seniort gäng som alla hugger i på stora och små frågor. För mig är det första gången att jobba i en startup där man inte har de resurser som man lätt tar för givet om man som jag tidigare jobbat på MTG eller WPP. Det är otroligt kul men också ibland utmanande. Dock finns det såklart likheter i hur vi tittar på marknaden, vilka antaganden vi gör och hur vi bygger en långsiktigt hållbar affär för oss och våra partners. 

Hur ser Figital market groups affärsmodell ut? Vad är det ni erbjuder?

– Vi erbjuder våra partners att få access till en bred distribution i fysiska butiker genom en egenutvecklad e-handels plattform där vi tar en ersättning för konverteringar. Kan vara upfront eller i form av revshare. Inom kort kommer vi att kunna presentera vilka typer av erbjudanden som vi avser att förmedla via vår plattform, säger Joachim Nordlind och fortsätter:

– Tanken är att digitalisera ombudsnäringen, spelbutiker och kiosker, genom att kombinera fysiska butiker med en egenutvecklad plattform för leadsgenerering. Butikerna får en möjlighet att ta kontroll över sina kunder, bygga sin egen kundklubb och kunna bygga ut sitt produktsortiment till digitala tjänster och produkter.  

Ämnen i artikeln:

Mediacom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.