Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Här är årets mest omnämnda varumärken

Volvo, Socialdemokraterna och Twitter toppar listorna över de med mest omnämningar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 18 December 2018, 11:46

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Foto: Skärmdump från Volvos reklamfilm "Moments".

Årets mest omtalade varumärke är Volvo som fått över 72 000 omnämningar i redaktionella medier, det enligt en undersökning gjord av M-Brain på uppdrag av Sveriges Annonsörer. 

Undersökningen baseras på M-Brains sökarkiv och innefattar både print, online, radio samt tv och är gjord mellan 1 januari och 12 december. I sökningen inkluderades Sveriges Annonsörers medlemmar, stora reklamköpare, politiska partier och internationella varumärken och plattformar. 

Ica placerar sig två på listan med cirka 60 000 omnämningar. Varumärkena Clas Ohlson och Kopparbergs har klättrat i placeringar. 

Bland de sociala plattformarna är det Twitter som toppar listan med cirka 160 000 omnämningar. Snapchat finns också med på listan men minskar i sin publicitet. 

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 

Det parti som blivit mest omtalat är Socialdemokraterna, följt av Centerpartiet. 

–  Centerpartiet är det parti som kliver upp flest placeringar mot föregående år. Moderaterna faller däremot tillbaka jämfört med 2017. Minskningen kan till viss del tillskrivas en effekt av ökad publicitet föregående år i samband med partiledarbytet – men är ändå förvånande givet partiets storlek, säger Mia Lekberg, vd, M-Brain, i ett pressmeddelande. 

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar): 

1. Volvo (72 125)
2. Ica (60 663)
3. Google (56 936)
4. Ericsson (51 196)
5. Nordea (42 671)
6. Apple (41 134)
7. H&M (38 656)
8. Coop (36 075)
9. SEB (32 646)
10. AIK (31 741)

Mest omnämnda politiska partier (antal omnämningar):

1. Socialdemokraterna (147 633)
2. Centerpartiet (142 219)
3. Liberalerna (141 968)
4. Moderaterna (137 968)
5. Sverigedemokraterna (110 578)
6. Kristdemokraterna (103 627)
7. Miljöpartiet (85 307)
8. Vänsterpartiet (64 418)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar): 

1. Twitter (159 849)
2. Facebook (135 936)
3. Instagram (97 099)
4. Youtube (43 825)
5. LinkedIn (8 862)
6. Snapchat (8 128)

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.