Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Medier

Förslaget: Medievärldens sajt läggs ned

Publicerad: 05 Juni 2019, 08:59

Fredrik Svedjetun, chefredaktör för Dagens Media och Medievärlden.

Bonnier business media vill att Medievärldens sajt ska läggas ned och att bevakningsområdet läggs under Dagens Media. ”Vi vill vässa innehållet och förenkla för läsarna”, säger tidningarnas chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaMedievärlden

2006 bytte Pressens tidning namn till Medievärlden. Den nya tidningens första nummer kom ut den 9 november 2006. Sedan 2009 har Medievärlden endast funnits på webben. 

När Bonnier business media, BBM, nu står inför en stor omorganisering är förslaget att Medievärldens bevakningsområde går in i Dagena Media. 

Fyra tjänster försvinner därmed totalt från området Kommunikation, där Dagens Media, Resumé och Medievärlden ingår. Enligt förslaget minskar personalstyrkan från 15 till 11. Bonnier lifestyle har sedan tidigare tagit över redigeringen av Resumé och Dagens Media. 

I vilken grad Medievärldens varumärke kommer att leva vidare är ännu inte helt bestämt. Klart är att Medievärldens prenumeranter kommer att få ta del av samma innehåll under dagensmedia.se. 

Med endast en sajt som bevakar mediebranschen tror tidningarnas chefredaktör, Fredrik Svedjetun, att det kommer att bli tydligare för läsarna. 

– Det har varit svårt att separera tidningarna och oklart för läsarna vad som skiljer dem åt. Det har även internt varit oklart vilket innehåll som ska vara var. Det har vid flertal tillfällen hänt att tidningarna rewriteat varande. 

– Jag tror vi kommer att få större möjligheter att göra ett bra jobb så här. Det har varit krävande att underhålla två sajter och blir lättare att fokusera på en. 

Finns det inte en risk att branschen får mindre bevakning nu? 

– I min värld blir det lika många reportertjänster som tidigare eftersom chefspositioner försvinner. Jag tror att vi kommer att kunna göra mer journalistik så här. Sedan har jag själv delat min tid mellan Resume och Dagens Media men kommer nu att gå över till att jobba mer aktivt med Dagens Media. 

Fredrik Svedjetun poängterar att Dagens Medias, Resumes och Medievärldens prenumerationsaffär går bra och att omgörningen görs för att vässa innehållet och öka lönsamheten.

Linnéa Kihlström, Medievärldens tf. chefredaktör och tidigare delägare, som arbetat på Medievärlden sedan 2015, säger till Medievärlden: 

– Även om jag förstås känner starkt för Medievärlden som varumärke – och hoppas att det kommer att finnas kvar i någon form – så är det viktiga för mig att vi fortsatt har en stark mediebevakning framåt. Det är en trovärdighetsfråga. 

Läs mer här vad Medievärlden skriver. 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaMedievärlden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.