Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Flyttar Malmö-redaktionen till Stockholm

Publicerad: 9 April 2019, 14:37

”Vi kommer att ha en dialog med alla medarbetare från och med i dag. Det gäller ett tiotal medarbetare på Femina”, säger Martin Kroon publicistisk direktör på Aller media.

Foto: Wikipedia

Tidningen Feminas printredaktion flyttar till Stockholm. ”Det är ett jobbigt beslut, men ur ett företagsperspektiv känns det helt rätt att göra”, säger Martin Kroon på Aller media.


Ämnen i artikeln:

Aller Media

2016 flyttade Femina, och ett tiotal andra titlar, från Helsingborg till en ny redaktionslokal i centrala Malmö. Nu flyttar Femina igen – men den här gången betydligt längre – till Humlegårdsgatan och Allers redaktion i Stockholm. 

– Vi har gjort bedömningen att vi har störst chans att göra den digitala resan om vi har Femina i Stockholm där vi har närheten till annonskunder, vår egen annonsavdelning och till andra digitala varumärken. Flytten är en offensiv satsning, vi ser en enorm potential i Femina. Det är ett av de klassiska varumärkena i den svenska magasinsvärlden, säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller media, till Dagens Media. 

I Stockholm sitter sedan tidigare Feminas digitala redaktion. 

Följer alla med?
– Det vet vi inte, de fick beskedet i dag. Vi kommer att ha en dialog med alla medarbetare från och med i dag. Det gäller ett tiotal medarbetare på Femina. 

Det kan vara svårt att flytta till Stockholm när man har rotat sig i Malmö

– Jag har ingen uppfattningen om det, men det är rimligt att det finns svårigheter med att flytta – det är ändå en bit mellan städerna. Det är ett jobbigt beslut, men ur ett företagsperspektiv känns det helt rätt att göra. Samtidigt är det sorligt att rycka upp rötterna på en så bra redaktion. 

Kommer ni att skära ned?
– Det finns inga sådana beslut tagna. Man kommer att skapa en redaktion i Stockholm med fokus på digital transformation. Det finns inga förändringar gjorda mer än att vissa roller kommer att förändras. 

Kommer tidningen att komma ut precis som förut?
– Ja, Femina har en hög upplaga och är omtyckt av sina läsare. Det vi vill utvinna med flytten är att få till en tydligare digital omställning och skapa en närhet till kunderna. Det är viktigt att papperstidningen fortsätter komma ut som i dag, men det är också viktigt att tidningen utvecklas. 

Feminas chefredaktör Ulrika Norberg skriver i ett mejl till Dagens Media att man är lite omtumlade just nu och väljer att återkomma senare med en kommentar. 

Den fysiska flytten av redaktionen kommer att ske under sommaren.

 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.