Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Femina växlar upp: Ny ledning och ökat digitalt fokus

Publicerad: 29 April 2019, 08:54

Jennie Sandberg och Åsa Lundqvist

Foto: Janne Næss

Åsa Lundqvist och Jennie Sandberg tar över Femina – som satsar på ”digital first” och inleder samarbete med Residence.


Ämnen i artikeln:

BaaamAller MediaResidence

I början av april rapporterade Dagens Media om Aller-titeln Feminas flytt från Malmö till Stockholm.

Aller Medias publicistiska direktör Martin Kroon kallade då flytten för en offensiv satsning:

– Vi har gjort bedömningen att vi har störst chans att göra den digitala resan om vi har Femina i Stockholm där vi har närheten till annonskunder, vår egen annonsavdelning och till andra digitala varumärken, sade han.

Nu kan Dagens media avslöja att det 75 år gamla kvinnomagasinet får ny ledning i samband med flytten. Åsa Lundqvist tar över chefredaktörskapet efter Ulrika Norberg som lett magasinet sedan 2007.

Åsa Lundqvist har bland annat varit chefredaktör för Allt om Resor och reseredaktör på Expressen. Åsa kommer senast från OTW där hon har suttit i ledningsgruppen, och i sin roll som Account Director bland annat ansvarat för att skapa SAS digitala contentsatsning Scandinavian Traveler.

– I mitt medieliv så har jag alltid haft titlar som jag skulle vilja jobba med, Femina har alltid varit en sådan. Det är fantastiskt att få göra det, särskilt i den digitala omställning som vi ska göra. Det blir en utveckling av något jag älskar, och det är med stor ödmjukhet jag tar mig an uppgiften, säger Åsa Lundqvist till Dagens Media. 

Jennie Sandberg som idag är chefredaktör för Frida och Baaam, tar över som redaktionschef. Hon har tidigare även varit digital redaktör på Må Bra, och har arbetat med affärsutveckling på alla dessa tre varumärken. Jennie Sandberg har varit över nio år inom Aller media, och har jobbat med digitala medier, affär, innehåll och varumärke sedan 1998.

– Chanser som dessa kommer inte så ofta. Vi har väldigt tydliga mål kring var vi ska – och vi kommer att lyckas. Vi är så övertygade om det, och jag kunde inte säga nej till en sådan chans, säger Jennie Sandberg.

Vad är det ni ska göra?

– Vi ska ta hand om och förvalta ett fint varumärke som funnits väldigt länge. Femina är superaktuell idag, med tanke på systerskapet och det starka kvinnofokus som råder. Det vi ska göra är att utveckla affären digitalt. Vi ser att vi har möjlighet att öka mer i digitala intäkter än det vi tappar i print, säger Jennie Sandberg.

I samband med flytten till Stockholm ställs arbetsflödet om till ”digital first”.

– Vi värnar fortfarande om tidningen – Femina är en superbra printbusiness, men vi ska ta ut innehållet och varumärket i det digitala landskapet, som ju är mycket mer än en sajt idag, säger Jennie Sandström

Åsa Lundqvist fyller i:

– Vi vill att läsarna ska mötas av Femina varje dag, och  inte bara en gång i månaden. Feminaläsarna är en väldigt attraktiv målgrupp som väldigt många vill kommunicera med. Rent affärsmässigt är vi övertygade att det finns pengar att tjäna både på annonsaffären i och i andra typer av samarbeten.  

Totalt jobbar idag elva personer med Femina, berättar de två nya cheferna. Det finns inga planer på nedskärningar varken på personalsidan eller vad gäller utgivningstakt på magasinet. De är båda väldigt noga med att den digitala omställningen är en satsning, och inget annat. 

Femina har liksom de flesta titlar inom sitt segment, kämpat med räckviddstapp enligt de senaste årens Orvestomätningar. Det skrämmer dock inte den nya chefsduon:

– Feminas printaffär är väldigt bra, och då tar man inte bort den. I en tid av dystra rubriker i branschen så är det här en väldigt rolig satsning. Och den bottnar i en befintlig bra affär som vi ser en stor potential till tillväxt i.

Vad händer med tidigare chefredaktören Ulrika Norberg? Får hon en ny roll eller slutar hon frivilligt – eller ofrivilligt?

– Ulrika Norberg som är chefredaktör på Femina idag har tyvärr valt att inte följa med i flytten av Feminas redaktion från Malmö till Stockholm, svarar Aller Medias publicistiska direktör Martin Kroon.

 Aller media har diskuterat en flytt av Femina i flera år, och Ulrika har varit involverad i diskussionerna, säger han.

– Dock kommer hon att finnas med som senior rådgivare och bollplank under en övergångsperiod, något som vi är mycket glada över.

Med övriga medarbetare i Malmö pågår för närvarande individuella samtal om hur de ställer sig till en flytt.

Ökat samarbete med Residence

Som en del av satsningen kommer Femina och Residence att samarbeta tätare. De båda varumärkena kommer att fortsätta som två separata titlar och ha separata publiceringskanaler. Åsa Lundqvist blir chefredaktör och affärsansvarig för det utvecklade redaktionella samarbetet. Residences nuvarande chefredaktör Hanna Nova Beatrice kvarstår som chefredaktör och ansiktet utåt för Residence.

–––––––––––

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BaaamAller MediaResidence

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.