Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Medier

”Extremt tryck” – därför slår klassiska veckotidningen nytt rekord

”Det har varit ett väldigt tryck från annonsörerna”, säger Hemmets Journals chefredaktör Håkan Ström.

Printkris? Inte för Sverige nu största veckotidning Hemmets Journal vars senaste nummer är det tjockaste i tidningens snart 100-åriga historia.


Publicerad 2019-04-12 09:08

Ämnen i artikeln:

Egmont Tidskrifter

Dela artikeln:

Hemmets Journal började ges ut 1921. Men aldrig förut har tidningen varit fetare än nu. 

Årets påskutgåva har utökats till 204 sidor. 

– Det här numret var extremt. Vi ritade om sidplanen och gick upp i fyra–fem omgångar. Annonsavdelningen ringde hela tiden på slutet. Sedan landade det på 204 sidor till slut, säger chefredaktören Håkan Ström till Dagens Media. 

Samtidigt försöker man ha samma packningsgrad så att inte tidningen får för många annonser, då går man upp med redaktionellt material också, berättar Håkan Ström. 

– Vi har ett bra flow. I fem nummer har vi varit tvungna att gå upp för det har varit ett sådant tryck på annonssidan, normalt gör vi 132 sidor. Det har varit så här hela 2018. Sedan har det fortsatt under våren. Branschen tappar men vi har faktiskt inte tappat. 

Hemmets Journals totala räckvidd 2018 (inklusive digitalt) landade på 473 000 läsare, enligt Orvestos helårsmätning, därmed kan man titulera sig Sveriges största veckotidning. En bra hook för annonssäljarna. 

Det handlar om alltifrån varumärkesannonser till säljannonser. Inom segment som mat, kläder, postorder och mäklarfirmor. 

– Vi har ökat stadigt medan Aller har tappat ganska stadigt på sina tidningar. Det har gått upp och ned för oss genom åren. Den här mätningen som kom nu var första gången på ganska många år som vi blev största veckotidning. 

Framgångsreceptet, menar Håkan Ström, är en öppen attityd till att bjuda in läsarna.  

– När vi stämmer av med Readly så ser vi tydligt att material som kopplas till läsarnas delaktighet alltid får bra läsning. 

Han ger exempel på vinjetten Nyårslöftet – dit läsarna skickar in sina nyårslöften och får hjälp att infria dem. Dessutom finns många sidor läsarbilder och så arrangeras läsarresor. 

– Sedan påverkar det att vi faktiskt gör tjocka tidningar, folk vill ha det. Det ger mer läsning helt enkelt. Och så gillar läsarna korsord. Det har varit en trend där många tidningar satsar på maskingjorda korsord, vi har försökt hålla kvar vid riktiga korsordskonstruktörer, som Marie Pettersson-Engnell och illustratören Mikael Borg som gör Höjdarkrysset, det gillar verkligen läsarna. 

Webben och sociala medier ägnar redaktionen självklart uppmärksamhet åt. Men det är papperstidningen som man håller mest kär:

–  Vecko- och familjetidningar är en av de få kategorier där vi fortfarande har en stor läsekrets som älskar att läsa papperstidningar, säger Håkan Ström.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.