Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Experterna om Nents köp av skidorna: "Rättigheten kommer stärka kommersiell tv"

Marie Almgren, audio video planner på Mediacom, och Amanda Hammarström, senior video & audio planner på PHD.

Kommer ett kommersiellt tv-hus dra ned vintersportens tv-publik eller inte? Dagens Media vänder sig till mediebyråernas tv-experter för att ta reda på svaren och vad förändringen innebär för annonsörer.


Publicerad 2019-05-02 07:34

Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:

När Nent står för sändningarna av skidsporten från och med 2021 innebär det gyllene tillfällen för annonsörer att dra nytta av att en kommersiell aktör äger rättigheterna.

Samtidigt är den stora frågan om ett kommersiellt tv-hus, där sändningarna blir låsta för de som inte har alla kanaler, kommer kunna locka lika många tittare som SVT har lyckats göra.

Mediebyråerna ser både risker och möjligheter.

 Det kommer innebära fler möjligheter till aktivering vid sponsorskap av sändningarna ochatt fler annonsörer kan accessa innehållet med reklam, menar Amanda Hammarström, senior video & audio planner på PHD.

Marie Almgren, audio video planner på Mediacom, håller med, men lägger till:

– Det finns en risk att tittandet kan bli något lägre då penetrationen på Nent-kanalerna är lägre än SVT.

Läs mer i Dagens Media Insikt vecka 18 om hur mediebyråerna resonerar, och om hur räckvidden sett ut för kanalerna som sänt vinter OS de senaste åren.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.