Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Experterna hissar och dissar nya Metro

Publicerad: 6 Maj 2019, 13:04

Bild 1/2  Lotta Billing på Mediacom, Anneli Elfqvist på Scream och Lotta Waldemar på Starcom hissar och dissar nya Metro.

Metro har gått från daglig utgivning i kollektivtrafiken till helgmagasin i brevlådan – här är mediebyråernas dom efter omgörningen.


Ämnen i artikeln:

MediacomMetroScreamDirektpressStarcomMitt i

Under lördagen gavs det omgjorda numret av Metro första gången ut till hushåll i Stockholm. 

Tidningen som tidigare funnits tillgänglig i kollektivtrafiken i både Stockholm, Malmö och Göteborg har alltså reducerats till ett helgmagasin för Stockholmsbor i området Södermalm. 

Till det första numret hade nya Metro totalt 24 sidor annonser från bland annat Face Stockholm, dejtingappen Happn, Fortum, Mindler och Tough viking. 

Den fördel som Anneli Elfqvist, printchef på Scream, ser är att det nya formatet öppnar upp för längre tid med läsarna. 

– De längre och intressanta reportagen tillsammans med att tidningen i format känns lite mer rejäl, vilket borde ge möjlighet till längre lästid. Och tid med konsumenten är ju värdefullt, säger hon.

Vilka nackdelar ser du?

– Det finns inte samma möjlighet att använda den för annonsering av öppningar och dylikt en specifik dag på grund av den lägre frekvensen där nyhetsvärdet går förlorat.

Däremot tror Anneli Elfqvist inte att annonsörerna kommer påverkas särskilt mycket av att en tidning som getts ut i kollektivtrafiken nu försvinner. 

– För annonsörerna betyder det inte så mycket tror jag, det är ju en förändring av beteende som pågått över tid och det finns andra kanaler. Och vi har fått ännu en veckoutgiven gratisdistribuerad tidning att välja bland.

Även Lotta Waldemar, print och OOH-chef på Starcom, ser en fördel med att läsarna antagligen kommer spenderad längre tid med tidningen.

– Det är en bra timing att komma ut inför helgen, vilket ger möjlighet till långläsning där man har mer tid att fördjupa sig. 

Nackdelen som hon ser det är att konkurrensen är hård. 

– Många gratistidningar som kommer ut varje vecka ger en ökad konkurrens, både om läsare och annonsörer. Samt att även de prenumererade tidningarna har helg-upplägg med fördjupande reportage.

Lotta Billing, print och OOH-chef på Mediacom, säger att det inte ens går att jämföra nya Metro med den tidigare tidningen eftersom de är så pass olika varandra. 

– Dels går man från dagsutgivning till veckoutgivning men man har samtidigt dragit ned distributionen från att omfatta Stockholm, Göteborg och Malmö till en hemdistribuerad tidning på Södermalm till att börja med, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Som hemdistribuerad tidning i Stockholm slåss du redan med Mitt-i och Direktpress så för att detta skall fungera gäller det att man hittar ett innehåll som särskiljer sig och tilltalar läsaren. 

Vad innebär det för annonsörer att en tidning som tidigare distribuerats till kollektivtrafikresenärer nu har försvunnit? 

– Metro har varit ett bra komplement i storstad men det finns fortsatt starka morgontidningar och hemdistribuerade tidningar i dessa områden.

Dagens Media har sökt säljdirektör Martin Hjort för frågor om det nya annonserbjudandet som har bett om att få återkomma via mejl. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev