Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Egor Putilov JO-anmäler Säpo

Publicerad: 23 Juli 2019, 07:01

Egor Putilov beskyller Säpo för att han ”felaktigt” nekats pressackreditering till Riksdagen.

Foto: Janne Næss

Säpo ligger bakom att han felaktigt nekats pressackreditering till Riksdagen, skriver Egor Putilov i sin anmälan.


Ämnen i artikeln:

Riksdagen

I juni nekades Egor Putilov, som bytt namn till Martin Dahlin, pressackerditering till riksdagen. Riksdagsförvaltningen skrev i sitt beslut att han betraktas som en säkerhetsrisk:

”Riksdagsförvaltningen gör bedömningen att det finns risk att du kan komma att använda en pressackreditering för att inhämta skyddsvärd information eller för att på annat sätt försöka påverka riksdagens och Riksdagsförvaltningens säkerhetskänsliga verksamhet.”

Egor Putilov skrev då till Dagens Nyheter att det var skandalöst att ”en av få granskande journalister i Sverige nekas tillgång till riksdagen på grund av rena hittepå och konspirationsteorier”.

Nu anmäler Egor Putilov Säpo till Justitieombudsmannen, rapporterar Siren.  Det är Säpos fel att han inte fått sin pressackreditering, menar han. Enligt Egor Putilov informerade Säkerhetspolisen riksdagen om att han har kopplingar till rysk underrättelsetjänst. Ett påstående som är felaktigt, skriver han i anmälan.

Egor Putilov hävdar att det var ett medvetet sätt att underminera hans trovärdighet som journalist:

”Att statens säkerhetstjänst tar sig friheter att censurera fri journalistik och svartlista journalister är någonting som kännetecknar totalitära stater”, skriver han i sin anmälan till JO.

Egor Putilov kom till Sverige 2007 och har sedan dess bytt namn flera gånger. Han dök upp i medierna då Aftonbladet 2016 avslöjade att han skickat in flera debattartiklar signerade med fejkade namn.

Då jobbade han för Sverigedemokraterna i Riksdagen. Och hette Alexander Fridback.

Han har även jobbat på som handläggare på Migrationsverket och på Sveriges Radio. 

År 2014 tjänade han dessutom enligt bland annat Expressen flera miljoner kronor i samband med en fastighetsaffär med en rysk kriminell affärsman, som ska ha haft kopplingar till ryska myndigheter.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Riksdagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev