Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Egmont höll emot – ökade vinsten

Per Kjellander, vd Egmont.

Foto: Egmont

Efter vinsttappet 2017 ökar Egmont publishing vinsten igen från den lägre nivån. Vinsten 2018 landade på 51 miljoner svenska kronor. ”Vi tror på print och vill investera i print”, säger Egmont publishings vd Per Kjellander.


Publicerad 2019-03-15 11:55

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Dela artikeln:

2017 minskade Egmont publishings vinst med 17 miljoner – från 67 till 50 miljoner kronor. 2018 års rörelseresultat (EBIT) tog ett litet skutt framåt igen, från den lägre nivån, och landade på 51 miljoner kronor. 

Per Kjellander, vd för Egmont, är nöjd. 

– Jag är nöjd med att vi har en stabil vinst tack vare att vi lanserar nya tidningar, event och digitala initiativ. Samtidigt så försöker vi löpande jobba smartare och effektivare. Det är en omställning, det är där vi befinner oss, säger han till Dagens Media. 

Samtidigt minskade omsättningen – från 1 miljard till 950 miljoner kronor.  

– Det beror på att vi har avslutat utgivningen av några titlar och så har vi ett upplagetapp som präglar omsättningen.

Kommer ni fortsätta att satsa på print i samma omfattning?
– Ja, vi tror på print. Vi tror att det kommer stå starkt längre än vad många bedömare sagt. Det visar erfarenheten också – frågade du en expert för tio år sedan skulle det inte finnas några tidningar kvar i dag. 

– Om man tittar på branschstatistik från Tidsam så säljs det ohyggligt många tidningar. Vi vill investera i print och vi visar det i handling genom att förvärva bland annat Café och Bike.

Och ni kommer fortsätta med serietidningar?
– Man kan nästan säga att serietidningen har fått en pånyttfödelse och nu jobbar vi tillsammans med olika organisationer som ”Serier i undervisningen” där man kommit fram till att det finns ett samhällsbehov och att läsandet inte får minska för mycket i den digitala eran. Serietidningar kan vara en inkörsport för barn och ungdomar till läsning. 

– Det som för 20 år sedan betraktades som något som inte var välkommet i de finare rummen är det nästan tvärtom med nu – ett välkommet inslag. Bamse är den titel som kanske står starkast i vår portfölj och titeln ligger i tiden. Någonstans är det berättelserna och historierna som är viktiga och print kommer fortsätta vara viktigt. Men det hindrar oss inte för att investera i andra områden. 

Hur ser resultatet ut för tidningar och print?
– Vi särredovisar inte det. Men man kan säga att den traditionella publishingbusinessen är fortsatt det som ger den största delen av vinsten. 

Hur har annonsförsäljningen gått för print?
– Vi har tappat annonsintäkter i print men enligt IRM:s siffror för 2018 så tar vi marknadsandelar. Vi tappar cirka hälften jämfört med var IRM säger att populärpress gick ned med 2018. Uppenbarligen klarar vi oss lite bättre än branschen i snitt. 

Och var kommer intäkterna ifrån?
– Vi har ökande digitala annons- och läsarintäkter, ökade sponsor- och deltagarintäkter från alla våra event. Vi gör ett hundratal event varje år. Där ökar även omsättningen. 

Förutom publishinginvesteringar så har Egmont investerat i företag inom marknadsföringstjänster –  Facebookbyrån Ingager, Kan och Klintberg Niléhn (där Egmont är minoritetsägare). Bolagen omsätter totalt cirka 200 miljoner och har 160 anställda. Där ökade både omsättningen och vinsten 2018. 

– Det är viktigt vi inte nöjer oss utan vill ta positioner i andra verksamheter också. Det är därför vi investerar i de här bolagen och tittar på fler investeringar i den typen av verksamhet. 

Totalt växte mediekoncernen Egmonts omsättning med drygt 1,8 miljarder svenska kronor till rekordstora 16,4 miljarder svenska kronor. Ökningen drivs av tillväxtområden inom e-handel, gaming, marknadsföringstjänster och tv-streaming samtidigt som det lanserades innehåll för film, böcker, tidskrifter och på TV2 i Norge.

Egmonts samlade affärsverksamhet omsätter nu 19,7 miljarder svensk kronor. 

Rörelseresultatet före räntor och avskrivningar (EBITDA) ökade med cirka 400 miljoner svenska kronor till knappt 2 miljarder för 2018. 

 

 

 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.