Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Efter kritiken – SVT letar employer branding-byrå

Publicerad: 16 April 2019, 08:48

”Vi behöver stöttning i arbetet att ta fram ett helhetsupplägg för vårt employer branding-arbete”, skriver SVT:s HR-chef till Dagens Media.

Foto: Janne Næss

Kort efter kritiken om SVT:s arbetsvillkor letar public service-bolaget efter en employer branding-byrå för att lyckas attrahera och behålla personal.


Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

SVT går ut i en offentlig upphandling för att leta rätt på en ny employer branding-byrå. SVT har svårt att både attrahera, rekrytera och behålla vissa yrkesgrupper, vilket framgår av dokumenten. 

”För att locka rätt kompetens i framtiden behöver SVT vara och ses som en attraktiv arbetsgivare som lyckas attrahera, rekrytera och behålla de bästa talangerna inom de områden som är nödvändiga för att vi ska kunna fortsätta utvecklas och leverera innehåll och tjänster i allmänhetens tjänst”, skriver SVT i upphandlingsdokumenten som Dagens Media har tagit del av. 

I ett mejl till Dagens Media förklarar SVT:s HR-chef Therese Östling Waller varför man söker en ny byrå. 

– Våra tittare ställer högre krav på oss. SVT är inte längre en självklarhet för alla och vi står inför en viktig utmaning att återuppfinna public service för en ny generation. Vi behöver spegla Sverige – i vårt utbud såväl som i sammansättningen av personal. För att få stöd i det arbetet vill vi nu ta in extern expertis, skriver hon och fortsätter:

– Vi behöver stöttning i arbetet att ta fram ett helhetsupplägg för vårt employer branding-arbete – strategisk analys, arbetsgivarlöfte, koncept, paketering och implementering. 

I kravspecifikationen skriver ni att ni har svårt att attrahera, rekrytera och behålla vissa yrkesgrupper. Vilka yrkesgrupper handlar det om?

– Inom vissa branscher och yrkesgrupper är det stor rörlighet generellt sett, det gäller framför allt de som har specifika kunskaper inom teknikområdet. Här är konkurrensen om medarbetarna stor.

Nyheten om att SVT letar employer branding-byrå kommer en tid efter att flertalet medarbetare gått ut med kraftig kritik mot public service-bolaget. I en debattartikel i Expressen i slutet av mars gick medarbetare på SVT Kultur ut i ett upprop där man krävde bättre arbetsvillkor.

I artikeln pekade man bland annat på att vikariat och frilansavtal, istället för fasta tjänster, leder till en destruktiv arbetsmiljö och att kvalitén på programmen blir lidande. Uppropet följde Lina Thomsgård, Daniel Sjölin och Carin Hjulströms offentliga kritik mot personalpolitiken på SVT. 

Är detta ett svar på den kritiken?

– Nej, arbetet med vårt arbetsgivarvarumärke påbörjades långt innan den senaste tidens diskussioner om tidsbegränsade anställningar.

Byråavtalet sträcker sig över ett år och det är ännu oklart vad SVT kommer betala för uppdraget, det är nämligen upp till de sökande byråerna att komma med ett prisförslag. Avtalet kan i sin tur förlängas med upp till 36 månader. 

Tidigare har SVT jobbat tillsammans med Sweden HR Group, vars avtal gick ut den 31 mars i år. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev