Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Diskussion, lärdomar och konkreta case – så ska branschen lösa talangfrågan

Publicerad: 19 september 2022, 05:46

Jan Spångberg, ordförande i Expressens lokala SJF-klubb, och Emma Thorp, vd för Publicis i Sverige.

Foto: Janne Næss/Mats Strand/Publicis Groupe

Allt färre söker sig till mediebranschen. Hur ser branschen själv på situationen? Vad blir konsekvenserna? Hur ser studenterna på framtiden? Och hur gör de som faktiskt lyckas? Dagens Medias temavecka om talang ger dig svaren. Här hittar du alla artiklarna.


Ämnen i artikeln:

Tema: Talangjakten 2022Digitala temaveckorToppnyheter förmiddag

 

Employer branding, rekryteringsteam och kompetensutveckling – Så ska SR attrahera talang

Arbetet för att öka Sveriges Radios attraktivitet som arbetsgivare utgår från tre ben. HR-direktören Carolina Wikström berättar om vilka – och vad satsningarna har gett.

 

Mediekompaniet: Både medieföretagen och publiken har att vinna på mångfaldsarbete

En mångfald på redaktionerna är viktigt också eftersom det påverkar vilka som gestaltas i nyhetsmedierna och hur. Dessutom är det positivt för lönsamheten, skriver Lita Nazar på Mediekompaniet.

 

Rekryteringsproffsen: Så attraherar du – och behåller – talang

Att rekrytera och behålla kvalificerad talang är svårare än på länge. Företag skriker efter arbetskraft medan arbetstagarna inte ställer upp på alla villkor: ”Företagen behöver satsa mer på att motivera sina talanger”, säger rekryterings-experten Mia Ljunggren.

 

Tolv journaliststudenter om det framtida arbetslivet

Hur ser dagens journaliststudenter på yrket, vilka medieformat drömmer de om att jobba med och vilka krav har de på arbetsgivaren? Här är svaren – och siffrorna över hur antalet sökande, antagna och betygen för att komma in har förändrats mellan 2013 och 2022.

 

Mentorprogram ska öka mångfalden – Aller Media och Aftonbladet om satsningarna: ”En viktig affärsfråga”

Såväl Aller Media som Aftonbladet satsar på mentorprogram för att öka mångfalden. ”Vi har makt att verkligen påverka och det förpliktigar”, säger Joakim Romanus, koncerndirektör HR och kommunikation.

 

Så har Corren tänkt om för att hitta ny kompetens

Ett mindre antal jobbsökande har fått Corren att tänka om – och bredare – i rekryteringsprocesserna. Chefredaktören Maria Kustvik ser flera fördelar med att få in personer med en annan bakgrund: ”Det skapar en bredd av kunnande på redaktionen”.

 

Färre ansökningar till mediehusen och lägre kvalitet på kandidaterna: ”En tydlig nedgång”

Den allt hårdare konkurrensen om kompetens har bland annat fått mediehusen att jobba mer uppsökande under rekryteringsprocessen, se över villkoren samt inleda samarbete med journalistutbildningar. TV4, GP och Schibsted berättar hur de arbetar.

 

SJF: ”Det är ingen journalistbrist”

Visst har det blivit svårare att rekrytera men den tidigare situationen var inte önskvärd, konstaterar SJF:s ordförande Ulrika Hyllert: ”Verkligheten har varit både ohälsosam och nästan oanständig”. Dessutom ger sex lokala klubbar sin bild av läget hos dem.

 

TV4:s nya utbildning ska öka antalet kvinnliga sportkommentatorer

Fåtalet ansökningar till rollen som sportkommentator fick TV4 att starta utbildning för på så sätt få in fler kvinnor till yrket. ”Vi behöver bli mer lyhörda som arbetsgivare”, säger Erik Westberg, sportchef på TV4 & C More.

 

Lärdomarna från mediebyrån som införde full flexibilitet: ”Fantastiska resultat”

För ett år sedan införde Publicis full flexibilitet för sina anställda. Mediebyråns vd, Emma Thorp, vittnar om nöjdare medarbetare, ökad kreativitet, lättare att locka talang och lägre personalomsättning.

 

Företagskulturen avgörande för att behålla mediebyråtalangerna

Mediebyråerna är rörande överens – företagskulturen är avgörande när det handlar om att behålla personal. Så här jobbar Tre Kronor, PHD och Hear.

✓Ökad konkurrens om talangerna
✓Personlig utveckling en hygienfaktor
✓Trygghet tar större plats

 

Linnéa Kihlström: Så ska branschen lösa talangfrågan

Att allt färre söker sig till mediebranschen och att det blir svårare att hitta rätt kompetens är förstås en allvarlig sak – och kan bli en ödesfråga. Därför ska Dagens Media ägna hela nästa vecka åt att djupdyka i just det.

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev