Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Digitalt annonsrekord – kompenserar inte printfall

Morgonpressens digitala annonsintäkter steg med 4 procent.

Morgonpressens digitala anonnsintäkter fortsätter att växa – tack vare en framgångrik landsortspress. Samtidigt minskade annonseringen i print med 13 procent.


Publicerad 2019-02-27 07:28

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:

Under 2018 ökade morgonspressens digitala annonsintäkter med 4 procent och steg till 902 miljoner kronor. Det visar branschorganisationen TU:s senaste annonsbarometer. 

Motorn för tillväxten är annonseringen i landsortspressens digitala kanaler som steg med 14 procent upp till 470 miljoner kronor. 

Storstadspressen backade i sin tur med 5,5 procent till 431 miljoner. 

Morgonpressens annonsintäkter i de tryckta tidningarna minskade med 13 procent till 2,8 miljarder. Där var det landsortspressen som stod för det största tappet på 14,6 procent. 

Uppgången för intäkterna i de digitala kanalerna kompenserar inte för intäktsminskningarna i de tryckta, skriver TU. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.