Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

DI firar 100 000 prenumeranter – så har de lyckats

Publicerad: 10 Mars 2020, 10:18

Martin Mellgren, chef för läsarintäkter på DI-Gruppen, Peter Fellman, chefredaktör på DI och affärschef för DI-Gruppen, och Anders Eriksson, vd på Bonnier News firade tillsammans med medarbetarna på Gjörwellsgatan 30 i Stockholm i morse.

Foto: Joey Abrait / Dagens Industri

Dagens Industri firar hela dagen efter att ha nått målet med 100 000 prenumeranter. ”Det känns fantastiskt”, säger Martin Mellgren, chef för läsarintäkter på DI-Gruppen.


Ämnen i artikeln:

Dagens IndustriBonnier NewsPeter Fellman

Dagens Industri har på fyra år gått från knappt 68 000 prenumeranter till över 100 0000. 

Det senaste året, från mars 2019 till mars i år, har antalet betalande läsare ökat med drygt 15 procent, från 87 100 prenumeranter.

Målet om att nå 100 000 prenumeranter sattes vid årsskiftet 2017/2018 och skulle uppfyllas mot slutet av 2020.

– Hela teamet på läsarintäkter har kämpat stenhårt för att nå det här så nu ska vi fira hela dagen. Det känns väldigt viktigt att nå de där målen som kändes så långt borta för några år sen, säger Martin Mellgren.

Vad innebär 100 000 prenumeranter i intäkter per år? 

– Cirka 400 miljoner kronor.

Hur ser fördelningen ut print-digitalt vad gäller era prenumerationer? 

– Det är ungefär 60 procent digitala.

Vad sätter ni för nytt mål – och när ska ni nå det?

– I och med att vi nådde 100 000 tidigare än planerat så har vi inte hunnit sätta det nya än så det ska vi göra nu tillsammans med analys. Men jag tippar på att det blir runt 130 000 år 2022.

Vilken är er största utmaning vad gäller prenumerationsförsäljningen på DI?

– Vi lever i en väldigt komplex datadriven värld och då är integrationen mellan olika system nyckeln för att lyckas. Vi vill hela tiden bli mer precisa i vårt sälj och i vår marknadsföring. Det kommer att vara den ständiga utmaningen, särskilt med vårt förvärvstempo inom B2B.

Dagens Media publicerade i slutet av förra året en artikelserie om digitala prenumerationer. I den berättade Cecilia Schramm, redaktionschef tillväxt på DI, att affärsnytta är helt avgörande i DI:s leverans till prenumeranterna.

– En digital prenumeration kostar ofta fyra gånger så mycket hos oss som hos andra nyhetsmedier samtidigt som vi tar betalt från dag ett, sade hon, och fortsatte:

– Anledningen till att det fungerar och vår enskilt största framgångsfaktor är att vi levererar affärsnytta. En enda artikel kan motivera flera års prenumerationskostnad genom att ge tips om en ny kund, en affärsidé, eller värdefullt beslutsunderlag för ett affärs- eller placeringsbeslut.

Läs hela artikelserien om digitala prenumerationer här:

Del 1: SvD: ”Fokus på lojalitet” 

Del 2: DN: ”Gräv, stories och profiler konverterar” 

Del 3: HD-Sydsvenskan: ”Marknaden har växt upp, lärt sig räkna och skaffat sig ett jobb” 

Del 4: Stampen: ”Gör prenumerationen avdragsgill” 

Del 5: Aftonbladet: ”Tydliga resultat med betalt från dag ett” 

Del 6: Expressen: ”Inga tecken på mättnad” 

Del 7: Dagens Industri prioriterar lojalitet framför volym 

Del 8: VK Media satsar på ”freemium-modell” för att locka läsare 

Del 9: Mittmedia: ”De intäkter vi tappar i print kompenserar vi för digitalt” 

Del 10: Gota: ”Vi ser en allt tydligare framgång i vår plusstrategi” 

Del 11: NTM: ”Fortsatt fokus på läsaraffären” 

Del 12: NWT: ”Framgångsrikt med tätt samarbete mellan redaktion och privatmarknad” 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.