Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Delårsrapport: TV4 tynger Telias resultat

Publicerad: 17 Juli 2020, 08:14

om en orsak till det negativa läget pekar Telia bland annat på lägre intäkter än förväntat, i samband med köpet av TV4. Coronakrisen har inneburit kraftigt sjuknande annonsintäkter och framtvingade prissänkningar av betal-tv, på grund av inställda sportevenemang.

Förlust för Telia, som pekar på coronapandemins slag mot TV4 som en del av orsaken.


Ämnen i artikeln:

TV4Telia

Telia ökar sin nettoomsättning från 42 026 miljoner kronor under första halvåret 2019, till 44 197 miljoner kronor under samma period i år. Resultatet efter finansiella poster landade dock på minus – under både första och andra kvartalet i år: Under q2 gjorde bolaget en förlust på 1873 miljoner kronor, under q1 hamnade förlusten på 148 miljoner kronor. 

Förra året såg läget betydligt bättre ut för telekomjätten: Första halvåret 2019 var motsvarande siffror svarta: Resultatet landade då på 4669 miljoner kronor.

Som en orsak till det negativa läget pekar Telia framför allt på lägre roamingavgifter samt lägre intäkter än förväntat, i samband med köpet av TV4. Coronakrisen har för TV4 Media, liksom för andra mediebolag, inneburit kraftigt sjuknande annonsintäkter och framtvingade prissänkningar av betal-tv, på grund av inställda sportevenemang.

Inställd och uppskjuten sport har dessutom lett till lägre avskrivningar av sporträttigheter under andra kvartalet, vilket har påverkat ebitda, skriver Telia i rapporten. Telekomjätten förvärvade i april rättigheterna till eftertraktade Champions League. Enligt Dagens Medias uppgifter kostar rättigheterna till Champions League drygt 1 miljard kronor om året.

”Tv och Media hade ett tufft kvartal främst som en följd av Covid-19, och både tjänsteintäkter och justerad ebitda på jämförd bas föll med ungefär 30 procent”, skriver bolagets vd, Allison Kirkby, i rapporten.

Hon framhåller samtidigt att tittandet på TV4 i Sverige och MTV i Finland, både linjärt och online, har haft en positiv utveckling under perioden.

”Marknadsandelen för TV4 på digitala plattformar ökade med nästan 12 procentenheter jämfört med det andra kvartalet 2019. Och återigen blev vår vitala roll i samhället tydlig då tv-publiken under den mest intensiva perioden av Covid-19 vände sig till TV4-nyheterna, vilken blev den mest sedda nyhetsförmedlaren i Sverige med en tittartillväxt i kvartalet om 30 procent på linjär tv och 200 procent på digitala plattformar jämfört med det andra kvartalet 2019. Att kunna svara upp mot våra tittare och deras förändrade vanor och intressen kommer att vara nyckeln för att återföra vår Tv och Media-enhet till uthållig lönsamhetstillväxt”, skriver hon.

I slutet av mars gick Telia ut med en vinstvarning på grund av coronapandemins negativa påverkan på affärsområdet Tv & Media, där TV4 ingår.

LÄS ÄVEN: Så ska C More dra nytta av Telia 

LÄS ÄVEN: Telia Play blir fristående streamingtjänst 

LÄS ÄVEN: Konkurrensen hårdnar på tv-marknaden – operatörerna marscherar framåt 

LÄS ÄVEN: TV4:s Casten Almqvist: ”Champions League har länge stått högst upp på listan” 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4Telia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.