Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Därför höjer medierna priserna

Publicerad: 16 Januari 2019, 10:17

MEDIESTRATEGI 2019. TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger och Clear Channels presschef David Klagsbrun menar att prishöjningarna handlar om utbud och efterfrågan.


Ämnen i artikeln:

TV4Clear Channel

Inför 2019 har TV4 höjt priset på nationell tv med 13,4 procent i snitt, medan TV4:s mest köpa produkt Specifics i snitt höjs med 12,8 procent.

Även om kunderna inte gillar prishöjningen upplever försäljningsdirektör Malin Häger att det finns en mognad i marknaden för den.

- Prisbilden styrs av utbud och efterfrågan, och kommer därför variera från en tid till en annan, och nu har vi haft en stark konjunktur samtidigt som vår enskilda effekt blivit mycket tydligare för marknaden, säger hon.

Även Clear Channel har höjt priserna inför 2019. Det innebär exempelvis en ökning på 11,5 procent på bolagets mest efterfrågade produkt "Adshel" med eurosize-format.

– Ingen vill betala mer och det klart att kunderna tycker det är segt med prishöjningar eftersom det tvingar dem att prioritera. Men vi upplever att köparsidan förstår.

Liksom Malin Häger påpekar han att priserna måste regleras efter utbud och efterfrågan.

– Efterfrågan på utomhus har skjutit i höjden och det blir omöjligt för oss att bygga ut i samma takt. Vi känner oss trygga med att prishöjningen är valid och vi hade med facit i hand nog kunnat höja priserna ännu mer.

Läs mer om mediernas argument för att höja priserna trots annonsörernas kritik i årets första Dagens Media Insikt, vecka 3. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4Clear Channel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.