Medier
Därför bråkar Susanne Delastacia med Amelia
Publicerad: 8 augusti 2017, 06:00
Susanne Delastacia om varför hon slutade på Amelia. Foto: Montage
"Det är viktigt att lyfta frågan kring bloggare, skribenter och influencers som sliter sitt hår för att nå upp till orimlig besöksstatistik helt utan marknadsföring eller support", säger Susanne Delastacia.
Den sjunde augusti avslutade journalisten Susanne Delastacia och Bonniermagasinet Amelia sitt samarbete. Som Dagens Media berättat, gick hon i ett syrligt sista inlägg till attack mot tidningen för kommersialiseringen av deras bloggar.
Hon skriver bland annat:
"Är du lönsam lille vän? Skriver du glatt om sponsrad tandkräm för en liten peng? Ansluter du dig i kön till bespisningen där det dignar av inlägg kring mat, vikt eller träning? Jaså inte? Då bjuder vi ett torrt beklagande och tackar för den här tiden."
– Jag har helt enkelt inte varit tillräckligt lönsam för Amelia, därför avslutas samarbetet, säger Susanne Delastacia till Dagens Media och fortsätter:
–Jag tror att det är viktigt att lyfta frågan kring bloggare, skribenter och influencers som sliter sitt hår för att nå upp till orimlig besöksstatistik, helt utan marknadsföring eller support. Jag undrar hur många skribenter som artigt tackar för sin tid, när det egentligen finns en annan verklighet bakom.
När hon blev erbjuden att börja blogga på Amelia, menar hon att hon som journalist hade mängder av idéer och uppslag kring hur hon skulle kunna bygga en ny typ av läsare. Redan i samarbetets inledning upplevde Susanne Delastacia emellertid att intresset från tidningens sida var svalt – hon ville skriva om ”fel” saker.
– De flesta känner till mig från tv som nyhetsankare, nu gällde det att visa flera sidor av mig. Jag tillhör målgruppen köpstarka kvinnor, jag reser mycket, debatterar aktuella ämnen och lever familjeliv med barn – där finns en guldgruva när det kommer till samarbeten bland annat, säger hon och fortsätter:
– När jag efter några månader istället får frågan om jag inte skulle kunna tänka mig att skriva om bakning, visar det på en anmärkningsvärd nonchalans.
När Dagens Media frågar Frida Boisen,som är digital chef och ansvarig utgivare på Bonnier Magazines & Brands, hur hon reagerar på Susanne Delastacias avskedsinlägg svarar hon:
– Vi har haft ett ömsesidigt bloggavtal, som vi valde att avsluta från Bonnier Magazines & Brands sida då trafiken och intresset för Susannes blogg tyvärr inte lyft. Jag kan förstå att Susanne känner sig besviken över det, det är alltid tråkigt när det inte går så bra som man tänkt sig.
Vad har Bonnier för riktlinjer när det kommer till bloggare – är det en del av jobbet att ingå kommersiella samarbeten?
– Bonnier Magazines & Brands, där ju också Tailsweep ingår, driver Nordens största influencer- och bloggnätverk. Vi har ett mycket starkt intresse från våra partners och annonsörer att göra annonssamarbeten med många av våra starka influencers, något vi är mycket stolta över. Våra influencers är en mycket viktig del av vårt kreativa annonserbjudande, där vi hjälper våra partners att bygga, stärka och förflytta varumärken, svarar Frida Boisen.
Varför har det skurit sig mellan Amelia och Susanne Delastacia, så som du ser det?
– Jag har inget otalt med Susanne Delastacia och önskar henne givetvis all fortsatt lycka, svarar Frida Boisen.
Susanne Delastacia kommer att fortsätta blogga i egen regi, vid sidan av programledarrollen på Expressen TV.