Medier
Dagens Medias chefredaktör slutar – går till Market och Dagligvarunytt
Publicerad: 31 mars 2021, 09:06
Fredrik Svedjetun lämnar sin tjänst på Dagens Media och Resumé efter sommaren. Foto: Gabriel Liljevall
Fredrik Svedjetun, idag chefredaktör för Resumé och Dagens Media, tar över som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för de ledande bevakarna inom detalj- och dagligvaruhandeln, Market och Dagligvarunytt.
RDM
Redaktionen Dagens Media
Fredrik Svedjetun tillträder sin nya tjänst efter sommaren och en ny chefredaktör till Dagens Media och Resumé ska rekryteras.
– Fredrik Svedjetun är en vass produktknådare med lång erfarenhet av att framgångsrikt driva redaktionell utveckling för nischade målgrupper. Han står upp för branschjournalistikens ständiga jakt på oumbärligt innehåll och kommer in med djup och värdefull branschkunskap från närliggande områden, säger Christina Kennedy, redaktionell chef för Di-gruppens branschredaktioner.
Fredrik Svedjetun har arbetat som journalist i drygt 20 år, bland dem 11 som chefredaktör på Dagens Media och 3 år i samma roll på Resumé. Under dessa år har produkterna transformerats till att få tydligt digitalt fokus med både pulshöjande nyhetsbevakning och fördjupande inslag som borrar i branschernas mest brännande frågor.
– Jag ser mycket fram emot att utveckla Market och Dagligvarunytt tillsammans med dess redaktioner. Detalj- och dagligvaruhandeln präglas av stora utmaningar och möjligheter som vi ska fortsätta att tränga ner i djupet på. Behovet av insiktsdriven, affärsnyttig och inspirerande journalistik inom dessa områden har aldrig varit större, säger Fredrik Svedjetun, och fortsätter:
– Under mina år på Dagens Media och Resumé har vi löpande fördjupat oss i den spännande utvecklingen inom handeln och dess många starka varumärken. Jag har då ofta sneglat på Market och Dagligvarunytt som besitter en enorm kunskap inom det här området. Nu ser jag fram emot att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter och samtidigt lära mig en massa nytt av blivande kollegor.
Redaktionerna informerades om chefsförändringen under onsdagsmorgonen.
– Det känns såklart vemodigt att lämna mina medarbetare på Resumé och Dagens Media. De har gjort ett otroligt jobb och båda titlarna står nu starka efter ett par år av god tillväxt inom framförallt den digitala prenumerationsaffären. Men redaktionella produkter kräver ständig, outtröttlig utveckling och nu är det dags för någon annan att leda det fortsatta arbetet.
Di-gruppen förvärvade Hakon Media, som rymmer både Market och Dagligvarunytt (tidigare Icanyheter), den 1 april i 2020. Fredrik Svedjetun tar över efter Gertrud Svensén som nyligen valde att säga upp sig. Johan Östberg, som arbetar i Di-gruppens affärsutvecklingsteam, leder under våren arbetet med Market och Dagligvarunytt som tf chefredaktör.