Medier
Linnéa Kihlström: Dagens Media kartlägger det svenska medieägandet
Medievärlden har de senaste decennierna genomgått stora förändringar vilket har påverkat ägarstrukturerna. Nästa vecka tecknar Dagens Media bilden över hur medieägandet ser ut i dag, hur det har förändrats samt vilka personerna med den verkliga makten är.
Publicerad: 27 februari 2023, 11:00
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: naruedom
Sedan jag började arbeta i mediebranschen 2015 har det hänt en hel del när det kommer till ägarbilden. Publikens förändrade medievanor har kastat om mediernas affärsmodeller och snabbat på den digitala transformationen. Samtidigt har globala jättar som Google och Facebook tagit en allt större del av reklamkakan.
Kombinationen av allt detta har lett till att ägarstrukturerna har stöpts om. Vi på Dagens Media har det senaste decenniet rapporterat om uppköp, konsolideringar, korsägande och om hur utländska aktörer har gett sig in på marknaden. Men hur ser den svenska ägarkartan ut i dag? Det ska vi på Dagens Media titta på under vår nästa temavecka.
Då ska vi också djupdyka i vilka som står bakom de här bolagen. Vi har begärt ut aktieböckerna för att kunna redogöra för vilka det är som har gått in med pengar. Vi listar också vilka som i dag ingår i styrelserna och ledningsgrupperna. Det för att kunna kartlägga hur jämställt det är, vilka det är som sitter på den verkliga beslutsmakten men som kanske inte frontar bolaget och vilka kompetenser som i dag är efterlysta i högsta ledningen och kring styrelsearbetet.
Nyligen intervjuade jag Camilla Bergman, avgående vd på Breakit, som nu har startat sitt eget mediehus. Hon berättade då bland annat om varför det är så viktigt för henne att denna gång vara majoritetsägare i det nya bolaget.
– Dels eftersom kvinnor i dag äger betydligt mindre än männen vilket i sig är ett demokratiproblem, dels för att det sipprar ner i organisationen och i förlängningen påverkar den journalistiska inriktningen.
För några år sedan skrev jag en krönika om att den svenska journalistkåren i stort är föredömligt jämställd, men att de höga positionerna inom dagspressen domineras av män. Frågan är om det det har förändrats?
LÄS OCKSÅ: Männen breder ut sig i dagspressens toppskikt
Nästa vecka kan ni vänta er intervjuer med medieforskaren Jonas Ohlsson och Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, mediedirektörer som Lina Hedenström och Johan Hansson samt mångåriga medieägare som Victoria Svanberg.
Dessutom har vi pratat med tre kvinnliga styrelseproffs, Eva Hamilton, Gunilla Herlitz och Bodil Ericsson Torp, om hur diskussionerna går i mediebolagens hemligaste rum.
Och detta är bara ett axplock! Så se till att surfa in på Dagens Medias sajt nästa vecka.
Linnéa Kihlström
Chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Media
Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en.
Vill du skriva en debattartikel i ämnet? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion.
Vill du annonsera? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias annonsavdelning.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.