Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Linnéa Kihlström: Budstrider, stenhård konkurrens och ständig jakt på nästa format – Dagens Media skärskådar innehållskriget

När kampen om publiken hårdnar väljer allt fler mediehus att spendera allt mer på innehåll och rättigheter. Särskilt tydligt är detta förstås i tv- och streamingvärlden, där svindlande summor är i omlopp. Hur ser motiven och strategierna ut? Svaren får du under Dagens Medias temavecka om innehåll, vecka 43.

Publicerad: 17 oktober 2022, 05:52

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Digitala temaveckorTema: Innehållskriget 2022Dagens MediaToppnyheter förmiddag

Under min högstadie- och gymnasietid fanns det några tv-program som var obligatoriska att följa för att hänga med i snacket, ”The OC”, ”Desperate Housewifes” och ”Gossip Girl” var några av dem. Den som inte hade sett gårdagens avsnitt kunde lätt känna sig utanför i uppehållsrummet, och inte bara för att det då inte gick att analysera innehållet utan även eftersom det betydde att man låg efter på musikfronten. Vilken 1990-talist minns inte Imogen Heaps ”Hide and seek”, Jeff Buckleys version av ”Hallelujah” eller Placebos ”Running up that hill”? Alla tre exempel på monsterhits som fick stor spridning efter att ha ljudsatt klassiska ”The OC”-scener.

I dag har det gått 15–20 år sedan dess, och det har – som bekant – hänt en hel del i tv-landskapet. Den långsiktiga strukturella nedgången för linjär-tv är ett faktum, vilket har gjort att lägereldarna i tablån blir allt färre. Intresset för rörligt är dock fortsatt mycket stort, men hur vi tar del av innehållet har förändrats. Samtidigt har konkurrensen om tittarnas tid ökat och slaget för att bli hushållens förstahandsval hårdnat. Det parallellt med att den tekniska utvecklingen har gett tittarna mer makt.

LÄS OCKSÅ: Tv-året 2021: Onlinevideo ökar trots konkurrensen från streamingtjänster

Mot den bakgrunden – och i takt med användarintäkternas ökade betydelse – plöjer tv- och streamingbolagen i dag ned ofantligt mycket pengar på olika premiärer och exklusivt innehåll. Dels inom drama och sport, men också allt mer i underhållningsgenren. Och det har gett resultat. Enligt Mediavisions siffror från augusti närmar sig den svenska betalstreamingmarknaden 6 miljoner abonnemang totalt. Och i streamingtjänsterna finns hundratusentals timmar innehåll. 

Så här har alltså utvecklingen sett ut på den svenska tv- och streamingmarknaden – i alla fall tills vi nu går in i en lågkonjunktur. Givet det, vilka strategier blir då viktiga när det kommer till innehåll framåt? Vilka är de stora satsningarna som just nu är i loopen? Vad är det som trollbinder dagens unga? Och hur tänker man kring linjärt vs online, där ju den senare kräver ett mer aktivt val av tittaren? Om detta och mycket mer ska vi prata med TV4, Warner Bros Discovery, Viaplay Group och SVT. 

Dessutom intervjuar vi Malin Knave, exekutiv producent till TV4:s flaggskepp Idol, om hur man får ett format att fortsätta locka tittare år efter år, men också av vikten av att – trots framgångarna – fortsätta förnya sig. Och så har vi träffat det nystartade produktionsbolaget Creative Society som har ett ”streaming först”-tänk när de skapar innehåll till bland annat Viaplay Group.

Men det är inte slut där. För när vi gör en hel temavecka om innehåll kräver förstås sportinnehållet och rättighetskampen ett helt eget kapitel. Vi pratar därför med sportchefer på tv-husen om budstriderna, konkurrensen och prisbilden samt med tv- och streamingrådgivaren Jonas Birmé om utvecklingen framåt. Och så har vi låtit Stefan Melesko räkna på huruvida det överhuvudtaget är möjligt att räkna hem sporträttigheterna.

Utöver det får vi också en analys av Mediavisions vd Marie Nilsson. Det blir med andra ord fullproppat med innehåll!

 

Missa inte Dagens Medias temavecka om Innehållskriget. Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en. 

Vill du skriva en debattartikel i ämnet? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion.

Vill du annonsera? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias annonsavdelning.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Qbrick är blockerad under “Visa våra partners”.

Här är Dagens Medias temaveckor under 2022

Våren:

Vecka 4: Hållbarhet i mediebranschen

Vecka 10: Mätning i mediebranchen

Vecka 14: Digitala prenumerationer

Vecka 19: Streaminglandskapet

Vecka 24: Mediepolitik

 

Hösten:

Vecka 37: Talangjakten 

Vecka 43: Innehållskriget 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev