Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Breakit drabbat av annonsbluff – som sajten själv granskat

Publicerad: 14 Augusti 2019, 09:47

Annonsen för bluffen och Stefan Lundell.

Foto: Press.

Techsajten Breakit hade under gårdagen en annons för en bitcoin-bluff – bluffar som sajten själva nyligen granskat ”Det visar hur omfattande problemet är”, säger Stefan Lundell, innehållschef.


Ämnen i artikeln:

BreakitProgrammatic

I en annons på sajten Breakit utlovas hemligt inspelat material med ”Hammar” där privat information om ett affärsprojekt avslöjas. Bredvid finns en bild på komikerduon Filip och Fredrik. Men det hela är en bluff – ett fenomen som Breakit själva granskat under sommaren. 

Stefan Lundell, innehållschef på Breakit, är medveten om att annonsen synts på deras sajt. Det är inte heller första gången de utsätts för att falska annonser dyker upp. 

– Jag såg det för två veckor sedan och då snackade vi om att vi borde skriva om det, och jag pratade med vår reporter Erik Wisterberg, som bevakat frågan, men sen gick han på semester och vi har inte hunnit skriva om det än, säger han och fortsätter:

– Det är en intressant illustration att vi som själva granskat det här också drabbas av det – det visar hur omfattande problemet är. 

De fejkade bitcoin-annonserna, som utlovar rikedomar till de som klickar sig vidare, har anmälts av hundratals personer och många har förlorat pengar på dem, visar Breakits egna granskning. 

– Det är tråkigt när folk blir lurade, men det sänker också trovärdigheten för oss och för andra som får upp de här annonserna. Vi försöker rensa ut dem så fort som möjligt – men det är ett dilemma. 

Annonsen har kommit in via programatiska annonser, som Breakit har anlitat ett bolag att sälja. 

– Så fort vi ser de här annonserna larmar vi vårt säljbolag, det gjorde vi nu i morse på den senaste annonsen. Då tar de bort den – men sedan kommer det nya och nya och nya. Det är ett problem för hela branschen, säger Stefan Lundell. 

Själv ser han tre olika vägar för att slippa få upp den här typen av bluff-annonser för mediebolag. 

– Det ena är att påpeka det här till säljbolaget och hoppas att de utvecklar systemen så att den här typen av annonser inte kan slinka igenom. Det andra är att helt stänga av programatiska annonser, men det finns en ekonomisk nedsida kring det, säger han. 

Den tredje vägen att stoppa skulle kunna vara att höja priset för att annonsera på sajten. Stefan Lundell framhäver dock att han inte är helt säker på att den vägen fungerar.

– Man kan anta att de oseriösa annonserna betalar dåligt. Om vi då höjer taket för hur billigt vi kan tänka oss att sälja annonsutrymme kanske de inte dyker upp längre. 

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

BreakitProgrammatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.