Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Bonnier News lämnar TV4 för tv-samarbete med Google

Bonnier News bygger ny tv-avdelning och byter ut TV4 mot Google som samarbetspartner från och med 2019. Dessutom kommer mediehuset att fullt ut integreras i MMS.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 12 November 2018, 12:40
Uppdaterad: 12 November 2018, 13:06

Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerBonnier NewsGoogleTV4-gruppen

Till vänster Christian Rissel, som tar rollen som Head of Agency & TV i Bonnier News nya tv-organisation. Till höger Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker.

Foto: Foto: Pressbild

Google är sedan tidigare partner till Bonnier News i deras displayaffär, och nu stärks samarbetet ytterligare. Från och med januari 2019, året då Bonnier Broadcasting förväntas gå över till Telia, avslutas samarbetet med TV4 i dess nuvarande form. 

- Att vi har legat i TV4:s tekniska infrastruktur har gjort att vi inte kunnat kontrollera vårt lager eller produktutveckling själva. Det vi gör nu innebär att vi får full kontroll över vårt digitala rörliga lager, och fullt manövreringsutrymme i det vi går till marknaden med, säger Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker till Dagens Media.

För satsningen bildas en helt ny avdelning, som ska ledas av Christian Rissel, tidigare Media Manager på Bonnier News Sales. Nu kliver han över i rollen som Head of Agency & TV. Christian Rissel är även övergripande ansvarig för Bonnier News mediebyråaffär och relation.

Alexander Lydecker:

- På en så snabbt växande marknad som onlinevideo, ser vi fram emot att erbjuda marknaden ett enkelt och effektivt sätt att köpa video i en redaktionell och trygg miljö. Jag är väldigt glad att Christian ska driva detta hos oss. Han har lång ledarerfarenhet och är väldigt kunnig inom TV från både mediebyrå- och kundsidan.

Christian Rissels mål är att Bonnier News ska bli bäst i Sverige på rörlig bild: 

– Vi har redan rekryterat en rad nyckelpersoner och fler är på väg in. Vi har starka redaktionella produkter i bl.a Expressen-TV och Di-TV, och kopplat till det så har vi nu arbetat fram ett strategiskt ramverk kring kommersiellt erbjudande, organisation och teknisk struktur, säger han och fortsätter:

– Det ska alltid vara enkelt att köpa av oss och här blir Googles teknik en viktig del. Vi får nu marknadens absolut bästa produkt och det ger oss möjligheten att skala upp vår affär ytterligare och kunna erbjuda nya innovativa lösningar på ett enkelt sätt. Utöver detta kommer vi vara fullt integrerade med MMS i Q1 nästa år.

- Mediebyråerna köper Youtube genom samma system som vi nu kommer att ligga i, vilket gör att vi blir mycket mer online-anpassade. Det kommer att bli ett superlyft för oss, avslutar Alexander Lydecker.

 

Bonnier News nya tv-organisation:

Christian Rissel, Head of Agency & TV

Elin Persson, Försäljningschef (tidigare MTG / Nickelodeon) 

Sölvi Torvik, Affärs- ochProduktchef DI-TV

Maria Grinevski, Key Account Manager (tidigare Carat) 

Veronica Maurie, Key Account Manager (tidigare Metro)

Dennis Larsson, Key Account Manager (tidigare Quantcast)

Oskar Malmquist, Affärsutvecklare (tidigare TV4)

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.