Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Bonnier Magazines & Brands ledningsgrupp skrotad

Frida Boisen, Anders Juhlin och Emma Norén lämnade Bonnier i samband med sammanslagningen av BMB och Lifestyle.

Foto: Janne Næss

Flera tunga profiler lämnar när Bonniers nya magasinsdel skapas – och ny ledning tar över.


Publicerad 2019-01-10 14:34

Ämnen i artikeln:

Bonnier Magazines Brands

Dela artikeln:

Maria Fallström, som är arbetstagarrepresentant i Bonnier Magazine & Brands styrelse (BMB) bekräftar för Dagens Media att alla tio medlemmar i BMB:s ledningsgrupp har lämnat sina uppdrag:

– Jag kan bekräfta att alla har slutat.

Huruvida uppdragen har avslutats frivilligt eller inte, vill hon dock inte kommentera.

Bonnier Magazines & Brands har, som Dagens Media flera gånger skrivit om, gått samman med Bonnier News Lifestyle. De två verksamheterna utgör nu en gemensam magasinsdel inom Bonnier News – och i samband med den pågående sammanslagningen, har nu den tidigare ledningsgruppen avvecklats. 

Tar över gör Bonnier News befintliga ledningsgrupp, som består av:  Anders Eriksson, Alexander Lydecker, Peter Frey, Stina Morlin, Paulina Holm, Pernilla Haufman, Emil Wiklund, Anna-Clara Welander, David Lundgren och Stina Abenius.

Bonnier News vd Anders Eriksson är numera vd även för BMB. Chef över den ihopslagna verksamheten BMB och Bonnier News Lifestyle är Anna-Clara Welander.

BMB:s föredetta vd och styrelseordförande i ledningsgruppen, Lars Dahmen, är numera ansvarig för Bonniers internationella magasinsverksamhet. Flera medlemmar av den tidigare ledningsgruppen har emellertid lämnat Bonnier helt i samband med ihopslagningen av de två magasinsdelarna.

Frida Boisen, som varit digital chef på BMB, och som i ledningsgruppen haft ansvar över PR- och kommunikation, har valt att lämna Bonnier. 

– Jag avslutade mitt kontakt på Bonnier Magazines efter tre framgångsrika år, för att koncentrera mig på mina numera dubbla programledaruppdrag på Nent, skriver hon i ett sms.

Anders Juhlin, som också satt i ledningsgruppen, började på BMB så sent som 2018. Han var ansvarig för digitala konsumentintäkter på bolaget. Även han har valt att lämna koncernen.

– Jag fick ett erbjudande om att följa med över i det nya bolaget, men valde att inte göra det, säger han till Dagens Media. 

–Nu ska jag fundera på vad jag vill göra härnäst.

Även BMB:s marknadsdirektör Emma Norén, som också hon satt i ledningsgruppen, har lämnat Bonnierkoncernen i samband med sammanslagningen.

Bonnier Magazines & Brands flyttar inom kort från Torsgatan i Stockholm, till Bonnier News lokaler i Marieberg. Ihopslagningen innebär även ny gemensam layoutdesk för BMB , Bonnier News Lifestyle och Bonnier Business Media, där bland annat Dagens Media Ingår. 

– Vi ser flera tydliga synergier. Exempel på det är att utveckla digitalt premiuminnehåll, då News redan har en stor digital kundstock. Vi får också en gemensam försäljning för BMB och Lifestyleprodukter, och genom räckvidden i News ser vi möjligheter att öka de digitala annonsintäkterna och skala upp våra nya digitala tjänster, säger Anna-Clara Welander, som är chef över magasinsdelen, till Dagens Media.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.