Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Medier

Annonstapp får Stampen att dra ned på gratistidningen

Publicerad: 6 Augusti 2019, 08:28

Halmstad 7 Dagar blir en månadstidning.

Foto: Janne Næss.

Tidningen Halmstad 7 Dagar fortsätter, till skillnad från sina systertidningar, att komma ut – men blir en månadstidning i stället.


Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Under våren beslutade Stampen att man skulle skrota två av gratistidningen 7 Dagars utgåvor, de i Trollhättan och i Uddevalla. Anledningen var att tidningarna inte var lönsamma. 

I samma vända sa Stampen Lokala Mediers vd Johan Hansson att man skulle se över den sista kvarvarande utgåvan av 7 Dagar, den i Halmstad. Nu är det beslutat att tidningen ska gå ned i utgivningstakt – från veckotidning till månadstidning. 

– Det är en anpassning till hur annonsmarknaden ser ut. Det är en tuffare marknad i print och gratistidningarna är ju helt annonsfinansierade. Men det finns fortfarande en efterfrågan på den totalräckvidd som Halmstad 7 Dagar erbjuder men inte med samma frekvens, säger Johan Hansson om beslutet. 

Vad skiljer Halmstad från de två orter där 7 Dagar läggs ned helt?

– Jag skulle säga att det inte skiljer jättemycket. Alla titlarna är relativt nya gratistidningar. Men det är beroende av de lokala marknaderna. Vi gjorde en översyn av alla gratistitlar under vintern och då kom vi fram till att i Halmstad skulle gå ned till en gång i månaden, säger Johan Hansson. 

Utöver Halmstad 7 Dagar ger Stampen ut två andra gratistidningar – Varbergsposten och Vänersborgaren. Båda titlarna kommer ut en gång i veckan. Johan Hansson säger att det finns betydande skillnader mellan de två tidningarna och satsningen på 7 Dagar.

– Det är väldigt etablerade varumärken på respektive marknad. De har en betydligt starkare position på annonsmarknaden än vad de andra titlarna har eller hade, säger han. 

Halmstad 7 Dagar är långt från den första gratistidningen som haft det tufft den senaste tiden. En tidning som startade i Uddevalla efter att 7 Dagar där lagt ned försvann även den efter bara två månader. Dessutom har 15 sajter som gavs ut av bolaget 24Journalistik satts i konkurs under sommaren och gratistidningens största namn – Metro – befinner sig i en rekonstruktion. 

– Det är en utmanande marknad för annonsfinansierade tidningar. Det ser man på flera håll just nu, säger Johan Hansson om den pågående trenden. 

Neddragningarna på 7 Dagars olika titlar syftar till att lägga mer fokus på de betalda prenumerationerna i stället för gratismaterial. Att Halmstad 7 Dagar sänker utgivningstaken ska inte leda till några uppsägningar, säger Johan Hansson. 

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev