Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Ager-Hanssen bekräftar Metros nya inriktning

Publicerad: 12 Augusti 2019, 09:12

Christen Ager-Hanssen och en gammal typ av Metro-tidning.

Foto: Arkiv.

Metro kommer att ta mellan 1.000 och 50.000 för publicering av en debattartikel. Samtidigt ska tidningen ha journalistiska texter gjorda av anställda utanför Metro. ”Där har vi inte fack och kollektivavtal”, säger ägaren.


Ämnen i artikeln:

MetroChristen Ager-Hanssen

Metros ägare Christen Ager-Hanssen bekräftar för Dagens Media att tidningen kommer att börja ta betalt för att publicera debattartiklar. Men sajten ska även fortsättningsvis publicera journalistiska texter – men de ska produceras av andra bolag inom Custos-sfären och sedan köpas in av Metro. Enligt SJF kommer en förhandlig med Metro att ske klockan 13 på måndagen.

Christen Ager-Hanssen, som äger Metro men som inte längre sitter i bolagets styrelse, säger till Dagens Media: 

– Jag har rekommenderat styrelsen att fatta det här beslutet och det har den gjort. Det är väldigt klokt, säger han och fortsätter: 

– Varför ska man betala journalister när man kan få betalt för att publicera innehåll. Det är olönsamt att bedriva journalistik i ett litet mediehus som Metro. Det man kan göra är att bredda innehållet, få fram fler åsikter och plocka in det som sker i sociala medier i ett större rum. Företag och intresseorgansiationer är intresserade av att betala för att bli publicerade. Vi ska bli en helkommersiell kanal, säger Ager Hanssen.

Verksamheten kommer att styras från både Stockholm och London, med det är i den brittiska huvudstaden som de strategiska besluten kommer att fattas. Tidigare i dag bekräftade Metros chefredaktör Thomas Eriksson att han lämnar tidningen

Det kommer inte att tillsättas någon ny redaktör, säger Ager-Hanssen.

– Vi kommer inte att ha någon redaktör. Vi kommer att ha någon som är ansvarig för sajten, men vi driver inte en journalistisk produkt på det sättet. Vi är ett medium  med stor räckvidd som tillhandahåller en mångfald genom att vi låter alla politiska partier, alla intresseorganisationer, privatpersoner och pensionärer att uttala sig. Och de får betala för sig. 

Metro kommer inte att stå för åsikterna som publiceras.

– Det är som det är på vår debattdel i dag. Enda skillnaden är att vi tidigare har betalat våra debattjournalister för texterna – nu får vi betalt i stället. 

Priserna för att publicera sig på Metro kommer enligt Christen Ager-Hanssen att ligga på 5.000 kronor för en privatperson och 30.00–50.000 kronor för företag. Pensionärer kommer att få betala 1.000 kronor. Priserna kan komma att ändras framöver. 

– Det blir en prismatris som vi kommer att jobba med för att hitta rätt nivåer framöver, säger Ager-hanssen.

Förutom att få in pengar till bolaget är syftet med att ta betalt också att höja kvalitén på materialet som kommer in, säger Ager-Hanssen.

Annonsaffären kommer att fortsätta som tidigare. Ager-Hanssen tror att satsningen på debattartiklar kommer att ge mer trafik. 

– Vår strategi är att skapa unikt innehåll som man inte kan få någon annanstans. Den här typen av innehåll kan du inte få hos Dagens Nyheter eller hos någon annan. På det sättet ökar vi också trafiken, säger Christen Ager-Hanssen. 

Men att alla journalister sagts upp ska inte göra att det journalistiska innehållet minskar. I stället ska materialet produceras av journalister som är anställda i andra Custos-bolag.

– Det kommer att vara djupgående artiklar. Sajten kommer att vara som tidigare – men vi har tagit bort alla journalister och ska köpa in innehåll i stället. Vi kommer att ha ett eget team som producerar men de arbetar inte i Metro. Vi har anställda journalister i andra Custos-bolag, där har vi inte fack och kollektivavtal och sådant skräp, säger Christen Ager-Hanssen. 

Så det blir andra anställningsvillkor? 

– Sådana villkor som det ska vara – kommersiella, säger Christen Ager-Hanssen. 

 

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

MetroChristen Ager-Hanssen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev