Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Medier varnar för Facebook-pixeln

Publicerad: 31 Maj 2018, 11:34
Uppdaterad: 31 Maj 2018, 11:36

Svenska riksdagspartier följer användares spår på nätet – med hjälp av osynligt spårningsprogram som medierna nu överger, skriver Breakit. "Det är skrämmande", säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till techsajten.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterFacebook

Nästan exakt en vecka har gått sedan GDPR trädde i kraft. Syftet med den nya dataskyddsförordningen, som gäller i hela EU, var att skydda användarnas personliga uppgifter på nätet.

Nu kan Breakit berätta att en rad svenska riksdagspartier med hjälp av ett osynligt spårningsprogram från Facebooks spårningsprogram, den så kallade pixeln, kartlägger vad användare gör på deras sajter. En handling som, i enlighet med Facebooks nya riktlinjer och just GDPR, kan vara olaglig.

Bilden av att det kan vara just olagligt bekräftas också av de experter som techsajten varit i kontakt med. 

Enligt Breakit ska Dagens Nyheter och Aftonbladet sedan tidigare övergett Facebooks spårningsprogram, och dessutom ska ytterligare svenska medier valt att ta bort pixeln från sina sajter.

Bland annat DN ska ha använt Facebook-programmet i omkring ett år, men tagit bort den sedan några veckor tillbaka.

– Ofta säger folk att användarna inte förstår vilken data som samlas in, men det är mediecheferna som inte har förstått. Facebook har glatt tagit all data och bygger i det närmaste en perfekt profil över människor på individnivå. Det är skrämmande, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till Breakit.

Enligt sajten ska Facebook-pixeln användas i syfte att följa i facebookanvändares spår på olika sajter – däribland ska funktionen kunna ta reda de sidor en användare besöker, samt ip-adresser. 

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.