Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Medieköpen når all time high

Publicerad: 1 Mars 2016, 12:07
Uppdaterad: 1 Mars 2016, 12:08

Medieinvesteringarna under 2015 är de högsta någonsin.


Ämnen i artikeln:

IRM

Enligt IRM landar medieinvesteringarna för 2015 på totalt 32,9 miljarder kronor. Det är den högst uppmätta nivån någonsin. Det tidigare rekordåret, 2008, landade omsättningen på 32,8 miljarder kronor.

De digitala medierna går fram kraftigt och ökar investeringarna med 20 procent. Kategorin omsätter nu nära 13 miljarder kronor. Liksom tidigare är det sökordsmarknadsföring, mobilmarknadsföring och webb-tv som bidrar mest till den positiva tillväxten.

Ytterligare en orsak till rekordomsättningen är ett ”urstarkt” fjärde kvartal, där bland annat dagspressens tapp kunde hejdas något. Dagspressen som under tidigare kvartal tappat med tvåsiffriga procenttal, minskade under det fjärde kvartalet med 6 procent.

– Äntligen, säger vi på IRM, detta har vi väntat på. Efter krisen 2009 så har medieinvesteringarna inte lyckats nå upp till 2008-års nivåer förrän nu, säger IRM:s vd Madeleine Thor, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.