Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Medieinvesteringarna ökade under sommarmånaderna

Medieinvesteringarna ökade under juni och juli med totalt 2,4 procent jämfört med i fjol, enligt Mediebyråbarometern. Bäst gick det för radio, medan dagspress backade ytterligare från redan historiskt låga sommarnivåer från 2016.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Augusti 2017, 07:47
Uppdaterad: 08 Augusti 2017, 07:53

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Den fortsatta tillväxten för medieinvesteringarna kan delvis tillskrivas det faktum att juli i år hade en extra faktureringsdag jämfört med föregående år.

Juli 2017 är den högst uppmätta julimånaden hittills i Mediebyråbarometerns historia, konstaterar Sveriges mediebyråers vd Staffan Slörner, i ett pressmeddelande.

Samtidigt menar han att man bör ha i åtanke att stora sportevenemang som fotbolls-EM och OS drev medieinvesteringarna under sommaren 2016.

– Sett ur ett längre perspektiv kan vi se att mediebranschen mår bra och ackumulerat hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,1 procent och kommer sannolikt att bibehålla ökningstakten under hela 2017, säger Slörner.

Högtryck för radio

Sommaren stora vinnare var radio, som ökade 21,8 procent under juni och juli, jämfört med samma period föregående år. Det innebär en tillväxt på 24,7 procent hittills i år.

Även TV och internet ökade under de två månaderna – med 10,8 respektive 6,3 procent.

Sämre gick det för dagspress kväll, sök, populärpress, fackpress och dagspress storstad, som alla uppvisade en negativ tillväxt under juni och juli. Mest tappar dagspress storstad. Kategorin backade hela 21,5 procent.

– Dagspress landsort håller emot den generella nedgången inom print, och ligger på samma intäkt som sommaren 2016. De övriga printkategorierna tappar dock kraftigt på bred front. Nedgången under sommarmånaderna juni och juli ligger på 18,9 procent för dagspress kväll, dagspress storstad, fackpress och populärpress. Nedgången sker även från redan historiskt låga sommarnivåer från 2016, säger Jochum Forsell, vice vd vid IUM, i en kommentar.

Totalt sett förmedlades närmare 1,6 miljarder kronor under sommarmånaderna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.