Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Mediebilden efter attacken i Barcelona

Publicerad: 18 Augusti 2017, 07:58
Uppdaterad: 18 Augusti 2017, 08:00

Bild på turistgatan La Rambla i Barcelona tagen 2011. Foto: Wikimedia Commons

USA är det land som har rapporterat mest om attacken i Barcelona, enligt Meltwater.


Ämnen i artikeln:

Meltwater

Under gårdagskvällen körde en vit skåbil in i folkmassorna på turistgatan La Ramla i Barcelona. Minst 13 personer dödades och över 100 personer uppges vara skadade.

I staden Cambrils sköt polisen ihjäl fem misstänkta terrorister under natten. Det finns misstankar om att personerna planerade att genomföra ett nytt terrordåd.

I nuläget har det skrivits 104 309 digitala artiklar om attacken på La Rambla i internationell media, enligt statistik från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater. USA är det land som har rapporterat mest om attacken.

Barcelona är det mest förekommande ordet de senaste 24 timmarna.

Källa: Meltwater

– Tonläget i artiklarna kring Barcelona och La Rambla har ändrats drastiskt från en dag till en annan. Vanligtvis rapporterar internationell media helt klart mest kring fotboll och fotbollsspelare. Idag är mediebilden kring Barcelona väldigt dyster, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater, i en kommentar.

Nedan visar ett ordmoln under 2017 innan attacken:

Källa: Meltwater

Statistiken visar även att tonläget i media innan attacken var till 77 procent neutralt, 13 procent negativt och 10 procent var positivt.

Under de senaste 24 timmarna har tonläget förändrats markant till 65 procent negativt, 34 procent neutralt och 1 procent positivt.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Meltwater

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.