Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Mattsson om Jardenbergs kritik: "En smula genant"

Publicerad: 4 April 2018, 12:30
Uppdaterad: 4 April 2018, 13:04

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och DN:s chefredaktör Peter Wolodarski. Foto: Wikimedia commons / Anette Nantell

Internetexperten Joakim Jardenberg tycker att de svenska mediehusen är sämst i klassen på att hantera användarnas personliga integritet, och att de därför bör sluta rikta anklagelser mot Facebook och Google. Expressens Thomas Mattsson och DN:s Peter Wolodarski ger svar på tal.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterExpressenJoakim Jardenberg

Oron över Facebooks och Googles makt är överdriven – det anser internetexperten och debattören Joakim Jardenberg.

Nätjättarna befinner sig i blåsväder efter den senaste tidens avslöjanden. Stark kritik har riktats mot de respektive bolagen efter Cambridge Analytica-skandalen och granskningar från bland annat Dagens Nyheter och Expressen som visat på hur högerextremt innehåll tillåts i Googles sökresultat och på Youtube.

Joakim Jardenberg anser dock att Facebook och Google gör en hel del för att hjälpa användarna att förstå hur deras regelverk fungerar, exempelvis kring hur de hanterar personliga data – till skillnad från de svenska mediehusen.

– Inga andra är sämre än de svenska mediebolagen på att hantera användarnas personliga integritet, säger han i intervjun med Dagens Media.

LÄS MER: "Joakim Jardenberg tar Facebook och Google i försvar"

– Både Bonnier och Schibsted är totala katastrofer på området, men riktar samtidigt anklagelser mot Google och Facebook. Det skapar en fördummande medial bild av situationen. Om de svenska mediebolagen själva hade haft mer insyn i de här frågorna tror jag att de hade tagit tag i sina egna problem och vi hade sett en annan debatt i medierna.

Istället tror han att Schibsteds och Bonniers "lobbyverksamhet" mot Facebook och Google handlar om att bolagen är arga på att ha förlorat stora delar av sina annonsintäkter till de amerikanska jättarna.

Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Nyheter, säger till Dagens Media att även om det finns många olika synpunkter på Googles och Facebooks dominans, är det en given journalistisk uppgift att granska dessa bolag och hur de påverkar våra samhällen.

– Det handlar om två av världens mäktigaste företag. De har en enorm påverkan på våra liv. Att den svenska regeringen kallat till möten med techbolagen är ingen slump, det är många som är frustrerade över att bolagen brister i tillgänglighet och under lång tid glidit förbi sitt ansvar. I USA har motsvarande skett i kongressen. Den tid då techbolagen bara fick positiv uppmärksamhet för allt bra de skapar är förbi. Baksidan har blivit alltför tydlig. Ledningarna för såväl Facebook som Twitter har själva medgett flera av problemen.

Han fortsätter:

– DN och Expressen är två av många medier runt om i världen som på sistone uppmärksammat dessa frågor. Vi har jobbat självständigt och konkurrerat i nyhetsrapporteringen, som sig bör, även om startpunkten för granskningen var att vår gemensamma advokat hängdes ut på Youtube och hotades. Om det är något jag ångrar kring detta så är det att vi inte uppmärksammat ämnet mer tidigare. Inte minst Cambridge-analytica-skandalen visar att detta är jättefrågor. Om något ser de ut att växa i betydelse.

För att visa på hur transparenta de svenska mediebolagen själva är med vilken data de samlar in om sina användare, har Joakim Jardenberg dragit igång vad kan kallar för "DN-kollen", som går ut på att få DN att leverera ett persondatautdrag.

– I anslutning till det ville jag ställa lite frågor till chefredaktör Peter Wolodarski, men det har nu gått nio dagar utan att han har hört av sig på något sätt. Jag har dessutom sökt hans assistent, säger Joakim Jardenberg.

LÄS MER: "Regeringen kallar techbolag till möte"

Peter Wolodarski:

– Beträffande datahanteringen inom Bonner har tydligen Joakim Jardenberg vänt sig till många olika personer inom Bonnier News för att ställa frågor om hanteringen av hans personliga uppgifter. Han har fått svar både från kundtjänst och från vårt dataskyddsombud och är utlovad ett utdrag kring de personliga delar som finns registrerade om honom. Vi följer personuppgiftslagen och inom kort även GDPR. Jag har som chefredaktör ingen access till hans data, men rätt personer inom Bonnier News hanterar hans ärende och ger svar.

Även Expressens chefredaktör Thomas Mattsson svarar på Joakim Jardenbergs kritik: 

– Jag ser detta utspel som ännu ett exempel på de mer, ska vi säga, nätromantiska inslagen i en annars viktig debatt om integritet och yttrandefrihet. Sakfrågorna handlar ju om att det på sociala medier pågår överträdelser av användarvillkor och brottslighet i olika former som inte beivras av plattformsägare och rättsvårdande myndigheter, vilket i kombination med dålig tillgänglighet och dålig transparens hos nätjättarna gör att människor som vill yttra sig i det offentliga rummet hotas och skräms till tystnad och självcensur.

Han säger vidare att han blir "lite fascinerad" över hur olika debattörer i Sverige tar positioner som inte ens nätjättarna försvarar.

– Det här är ju en global debatt och att då söka egen uppmärksamhet genom att påstå felaktigheter om Schibsted och Bonnier tycker jag är en smula genant, om jag nu ska vara helt ärlig.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev