Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Landsortspress mot strömmen

Publicerad: 12 December 2017, 08:11
Uppdaterad: 12 December 2017, 08:21

Printkategorin dagspress landsort petade denna månad ned radio från tillväxttoppen och ackumelerat är kategorin den enda som ökar inom print.

Mediebyråbarometerns stora vinnare i november blev dagspress landsort, med en positiv tillväxt om 13,9 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Efter en månad med medieinvesteringar som nådde rekordnivåer backade investeringarna via landets mediebyråer med 5,3 procent under november.

Trots detta var det flertalet mediekategorier som uppvisade positiv tillväxt under månaden. De mediekategorier som ökade under november var dagspress landsort, radio, utomhus/trafikreklam, DR/annonsblad samt bio.

Printkategorin dagspress landsort petade denna månad ned radio från tillväxttoppen och ackumelerat är kategorin den enda som ökar inom print.

Radio gjorde en stark månad även under november med en positiv tillväxt om 12,9 procent. Både radio och utomhus/trafikreklam noterar sina högsta novembersiffror någonsin i och med november 2017.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer säger i ett pressmeddelande att november kan ses som en stark månad trots minustecken på sista raden, eftersom att investeringarna i oktober nådda all-time-high.

– November 2017 är den tredje högsta siffran uppmätt i Mediebyråbarometerns historia, vilket tydligt visar att medieinvestesteringarna fortsatt går på högvarv. Det kommer bli mycket intresssant att summera året och en nyhet från och med januari är att vi kommer att bryta ner kategorin internet i underkategorier.

Under november fortsatte flertalet printkategorier att backa. Den mediekategori som backade mest var dagspress storstad som uppvisade en negativ tillväxt om 18,2 procent. Även kategorierna dagspress kväll, populärpress, tv, fackpress, sök och internet backade under november.

– Landsortspressen har hållit emot den breda nedgången inom print under hela 2017, och i november är kategorin den som växer starkast. Black Friday har säkerligen bidragit till ökningen, men också den räckvidd som landsortpress erbjuder lokalt. Detaljisterna har också inlett sin julannonsering, vilket kommer lokalpressen till gagn, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i pressmeddelandet.

Mediebyråbarometern november.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev