Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Kritik mot Aftonbladets nätkasino-annons

Uppfyller inte kravet på att spelreklam ska vara måttfull, menar Konsumentverket.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 28 Maj 2018, 10:14
Uppdaterad: 28 Maj 2018, 10:24

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketAftonbladet

En helsidesannons från nätkasinot Ninja Casino på Aftonbladets sajt får kritik av Konsumentverket. Myndigheten menar att annonsen inte uppfyller kravet på att spelreklam ska vara måttfull.

Annonsen ska bland annat innehålla löften om direkt utbetalning av vinst och möjlighet till spel, utan kravet på registrering, något som Konsumentverket bedömer som en uppmaning till oövervägda affärsbeslut, enligt Nyhetsbyrån Siren.

Vidare får nu bolaget bakom annonsen, Malta-baserade spelbolaget Elec Games Limited, som driver Ninja Casino, möjlighet att säga sitt i frågan om Konsumentverkets synpunkter på annonsen. Därefter ska myndigheten ta ställning i huruvida ytterligare åtgärder ska vidtas.

Dagens Media har tidigare skrivit om hur mediernas spelreklam fått Lotteriinspektionen att först skicka ut varningar och senare, så sent som under förra veckan, att skicka ut vitesföreläggande till inte mindre än 39 svenska medier.

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.