Kritik mot Aftonbladets nätkasino-annons

Uppfyller inte kravet på att spelreklam ska vara måttfull, menar Konsumentverket.

En helsidesannons från nätkasinot Ninja Casino på Aftonbladets sajt får kritik av Konsumentverket. Myndigheten menar att annonsen inte uppfyller kravet på att spelreklam ska vara måttfull.

Annonsen ska bland annat innehålla löften om direkt utbetalning av vinst och möjlighet till spel, utan kravet på registrering, något som Konsumentverket bedömer som en uppmaning till oövervägda affärsbeslut, enligt Nyhetsbyrån Siren.

Vidare får nu bolaget bakom annonsen, Malta-baserade spelbolaget Elec Games Limited, som driver Ninja Casino, möjlighet att säga sitt i frågan om Konsumentverkets synpunkter på annonsen. Därefter ska myndigheten ta ställning i huruvida ytterligare åtgärder ska vidtas.

Dagens Media har tidigare skrivit om hur mediernas spelreklam fått Lotteriinspektionen att först skicka ut varningar och senare, så sent som under förra veckan, att skicka ut vitesföreläggande till inte mindre än 39 svenska medier.

Publicerad 2018-05-28 10.14Uppdaterad 2018-05-28 10.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: