Konkurrenterna om Telia-affären: "Visar att innehåll är viktigare än någonsin"

Henriette Zeuchner, vd för Discovery Networks Sweden, och Anders Jensen, vd för Nordic Entertainment Group (NENT). Foto: Janne Naess

Discovery Networks och NENT Group ser Telias uppköp av konkurrenten TV4 som ett bevis på det allt större värdet av innehåll. "Det är naturligt att vi ser exempel på detta även i Sverige", säger Henriette Zeuchner, vd på Discovery Networks.

I slutet av förra veckan kom sommarens i särklass största medienyhet hittills, när det stod klart att Telia köper Bonnier Broadcasting, och dess verksamheter inom TV4, C More och finska MTV, från Bonnier. I och med förvärvet bildar Telia ett nytt affärsområde, där Bonnier Broadcasting kommer att ingå. 

Av branschexperter har affären kallats både logisk och väntad. Från politikens håll har det däremot höjts flera kritiska röster, både från regeringens sida och från oppositionen. Staten äger Telia till 37,3 procent, och därmed även TV4 om affären godkänds av Konkurrensverket.

Henriette Zeuchner, vd för TV4-konkurrenten Discovery Networks Sweden, skriver i ett mail till Dagens Media att hon inte överraskades av nyheten då ryktena om affären florerat ett bra tag.

– Digitaliseringen håller på att förändra tv-branschen fundamentalt och innehåll har blivit viktigare än någonsin vilket är glädjande. Vi har en global trend där operatörer och innehållsleverantörer närmar sig varandra och det är naturligt att vi ser exempel på detta även i Sverige.

Huruvida Konkurrensverket kommer godkänna affären eller inte vill hon inte spekulera i, inte heller hur TV4 kommer påverkas av att bli en del av ett delvis statligt ägt bolag.

– Affären är inte klar så jag avvaktar med att kommentera. Jag utgår samtidigt från att staten långsiktigt varken önskar ett ökat ägande eller inflytande inom media och att frågan kommer hanteras.

Hur kommer affären påverka er relation till TV4?

– Vi har goda relationer med TV4 idag och jag förväntar mig att vi kommer fortsätta ha det.

Anders Jensen, vd för Nordic Entertainment Group, skriver i ett mail till Dagens Media om affären:

– Affären visar på värdet av innehåll, vilket är precis vad vi på Nordic Entertainment Group har i fokus. Vi har starkt momentum i vår verksamhet med spännande planer framöver, inklusive en kommande börsnotering, och vi ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet med Telia och Bonnier Broadcasting.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-07-26 12.11Uppdaterad 2018-07-27 07.22

Dela artikeln: