Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Kanalcheferna som slutar på TV4

UPPDATERAD. Hans Pekkari och Marit Danielsson lämnar sina positioner när TV4 tar bort kanalchefsrollerna.


Publicerad 2017-05-12 11:19
Uppdaterad 2017-05-12 12:54

Ämnen i artikeln:

TV 4

Dela artikeln:

I samband med det omställningsprogram som pågår inom TV4 och Bonnier Broadcasting, börjar den nya organisationen ta form.

Sedan tidigare är det klart att WOO flyttar in i linjen i TV4:s försäljningsorganisation. I samband med förändringen stod det klart att WOO-chefen Nicklas Norrby lämnar sitt uppdrag.

Nu görs även kanalorganisationen om och kanalchefsrollerna tas bort. Det betyder att Marit Danielsson, kanalchef för Sjuan och TV4 Fakta, och Hans Pekkari, kanalchef för TV12 och TV4 Sport, lämnar TV4.

I ett pressmeddelande säger Fredrik Arefalk, kanalchef TV4-Gruppen, att både Marit Danielsson och Hans Pekkari gjort ett viktigt jobb under sin tid.

– Både Marit och Hans lämnar TV4-gruppen med flaggan i topp. Sjuan har precis nått ett historiskt mål, att bli större än TV3 i sin huvudmålgrupp kvinnor 25-59, och TV12 gör sin bästa månad någonsin i april. En stor eloge till Hans och Marit som har gjort ett väldigt bra jobb med de kanalerna.

När Dagens Media pratar med Hans Pekkari känner han sig stolt över sina 23 år på TV4.

– Framförallt känner jag en stolthet över 23 fina år på TV4 och allt det som jag uträttat tillsammans med mina kollegor. De tre senaste årens utvecklingsresa med TV12 har varit en förmån att få uppleva, men samtidigt känns det logiskt och naturligt att söka nya utmaningar utanför TV4 när rollen som kanalchef nu försvinner.

Vad som händer härnäst för Hans Pekkari är oklart.

– Först ska jag avsluta mina 23 år på tv4 på ett bra sätt och sedan ska jag unna mig lyxen att fundera brett på nästa steg. Jag ser flera intressanta möjligheter utanför tv4 men exakt vad jag ska göra är inte klart, säger han till Dagens Media.

Exakt hur den nya kanalorganisationen kommer se ut är ännu inte officiellt.

– Sedan en tid tillbaka så jobbar vi med en samlad innehållsbudget för att optimera helheten både linjärt och digitalt. Som en naturlig följd av det så minskar behovet av chefer för enskilda linjära kanaler. Vår nya kanalorganisation, som jag hoppas kunna berätta mer om nästa vecka, byggs för att möta framtidens utmaningar där vi måste växa digitalt samtidigt som vi fortsätter förstärka våra linjära kanaler, säger Fredrik Arefalk, i ett pressmeddelande.

Alex Hartelius

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.