Gå direkt till textinnehållet

Joakim Jardenberg tar Facebook och Google i försvar

"Min uppfattning är att bolagen försöker hantera det hela så gott det bara går", säger Joakim Jardenberg om Facebook och Google. Foto: Tobias Björkegren

Det är inte alla som oroar sig över det som framkommit i den senaste tidens rapportering kring Google och Facebook. Internetexperten Joakim Jardenberg tycker att kritiken mot it-jättarna är överdriven. "Inga andra är sämre än de svenska mediebolagen på att hantera användarnas personliga integritet", säger han.

Techgiganterna Facebook och Google befinner sig just nu under en ny typ av press. Frågan om mätfel och ansvaret över innehållet på plattformarna har under lång tid varit på agendan i mediebranschen – men nu börjar även myndigheter och allmänhet vända oroliga blickar mot bolagen.  

Anledningen är som känt den senaste tidens uppmärksammade granskningar. Bonniertidningarna Dagens Nyheter och Expressen avslöjade i mars hur Google tillåter högerextrema grupper att sprida sitt material via Youtube – material som många gånger bryter mot svensk lagstiftning. Flera journalister har exempelvis blivit uthängda genom en antisemitiska lista.

Kort därefter avslöjade BBC hur dataanalysföretaget Cambridge Analytica försett Donald Trumps valkampanj med privata uppgifter från över 50 miljoner Facebook-användare. Det väckte allmänhetens medvetande om datainsamling.

Artikel efter artikel i svenska medier berättar om undersökningar som visar på hur många svenskar som oroar sig över techgiganternas inflytande. Många berättar för läsarna om hur du tar reda på hur mycket data Facebook har om dig, och hur du går till väga för att stänga ner ditt konto.

Internetexperten och debattören Joakim Jardenberg anser dock att oron är överdriven. Om allmänheten faktiskt oroade sig på allvar, tror han att vi redan hade sett folk lämna Facebook – vilket ännu inte har hänt.

– Det är inte första eller sista gången folk har uttryckt oro, vilket delvis händer på grund av att man känner att man saknar grepp om vilka företag det är man har att göra med och hur företagen hanterar ens personliga data, säger han till Dagens Media.

Joakim Jardenberg menar att både Facebook och Google – enligt honom till skillnad från de svenska ledande mediebolagen – gör en hel del för att hjälpa användarna att förstå hur deras regelverk fungerar, exempelvis kring hur de hanterar personliga data.

– Min uppfattning är att bolagen försöker hantera det hela så gott det bara går. Dessutom finns det redan självsanering på plats, både Facebook och Google har användaravtal och community guidelines, säger han och fortsätter:

– Ibland har de misslyckats med att gå tillräckligt långt i att följa regelverket och genomdriva dessa, och ibland har de gått alldeles för långt, som i fallet med bilden på flickan under Vietnamkriget. Med sådana enorma volymer innehåll att hantera är inte så konstigt att det ibland slår fel.

Enligt Joakim Jardenberg gör de traditionella medierna just nu samhället en ”otjänst” genom att trycka på så hårt i dessa frågor – i och med att de enligt honom är sämst i klassen.

– Inga andra är sämre än de svenska mediebolagen på att hantera användarnas personliga integritet. Både Bonnier och Schibsted är totala katastrofer på området, men riktar samtidigt anklagelser mot Google och Facebook. Det skapar en fördummande medial bild av situationen. Om de svenska mediebolagen själva hade haft mer insyn i de här frågorna tror jag att de hade tagit tag i sina egna problem och vi hade sett en annan debatt i medierna.

Istället tror han att Schibsteds och Bonniers "lobbyverksamhet" mot Facebook och Google handlar om att bolagen är arga på att ha förlorat stora delar av sina annonsintäkter till de amerikanska jättarna.

För att visa på hur transparenta de svenska mediebolagen själva är med vilken data de samlar in om sina användare, har Joakim Jardenberg dragit igång vad kan kallar för "DN-kollen".

– Det handlar om att få DN att leverera persondatautdrag till mig. I anslutning till det ville jag ställa lite frågor till chefredaktör Peter Wolodarski, men det har nu gått nio dagar utan att han har hört av sig på något sätt. Jag har dessutom sökt hans assistent, säger han och tillägger:

– Självklart kan Peter Wolodarski fråga sig själv vad har han för skyldigheter gentemot mig som är en vanlig svensk medborgare. Men då kan man också fråga sig vad Mark Zuckerberg (Facebooks vd och grundare reds anm.) har för ansvar gentemot Peter Wolodarski?

Frågan om hot och hat som tillåts ligga kvar på plattformarna fick branschorganisationen TU att gå ut i ett öppet brev. Det ledde sin tur ledde till att justitieminister Morgan Johansson kallade Google och Facebook till ett möte i saken, som ska äga rum den 13 april.

Joakim Jardenberg säger att de svenska politikerna dock inte verkar ha speciellt bra koll på de frågor som rör techbolagen.

– Att ens komma med en sådan här propå visar hur lite politikerna vet om hur bolagens regelverk ser ut idag. Jag tycker att det är alldeles för tidigt för svenska politiker eller mediebolag att berätta hur dessa globala bolag ska driva sina verksamheter. Själv hade jag uppskattat om justitieministern hade bjudit in till ett mer lyssnande möte, där Facebook och Google skulle ges chans att berätta och ge politikerna en chans att lära sig mer. Det är där det hela borde ha börjat, säger han.

Hur snabbt tror du dessa skandaler kommer att blåsa över?

– Jag tror att det som gör den här situationen värre än de tidigare som uppstått är den oheliga alliansen mellan medierna och politiken. Politiken verkar tyckas se det här som en potentiell valfråga medan det ur medieperspektivet handlar om en kombination av det vanligt klickbetet och att man är sur över att ha förlorat så mycket annonspengar till Facebook och Google och ser sin chans att ge tillbaka. Så länge alliansen håller finns stora förutsättningar för att det här kan bli en långvarigare och besvärligare kris än tidigare. I synnerhet som den sammanfaller med GDPR.

Tror du att det här kommer leda till att Facebook eller Google genomför några förändringar?

– Jag tror inte att den här krisen kommer ha någon påverkan på sikt. Däremot tror jag att de kommer bli utmanade på tronen någon dag, men inte på grund av det här utan för att det kommer komma ett ännu bättre alternativ.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-04-04 05.00Uppdaterad 2018-04-07 12.26

Dela artikeln: