Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Jätteaffär i amerikanska TV-världen

Publicerad: 31 Juli 2017, 15:55
Uppdaterad: 31 Juli 2017, 19:15

Discovery Communications i jätteaffär. Foto: Wikimedia

Discovery Communications köper TV-giganten Scripps Networks Interactive för 14.6 miljarder dollar.


Discovery Communications, som i Sverige äger Discovery Networks Sweden med bland annat Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel och Eurosport, köper den amerikanska jätten Scripps Networks Interactive för 14,6 miljarder dollar.

Köpet innebär bland annat att Discovery Communications kommer att äga 20 procent av den reklamfinansierade betal-TV-marknaden i USA.

Scripps Networks Interactive har bland annat Food Network, Travel Channel, DIY Network, Cooking Channel och TVN i sin portfolio och sammanslagningen av de båda TV-giganterna betyder att Discovery Communications nu också sitter på de fem största reklamfinansierade betal-kanalerna med kvinnor som huvudmålgrupp i USA. En av Discovery Communications mål med affären är att globalt starka sin position bland kvinnor.

Förutom discovery-kanalerna äger TV-koncernen Animal Planet, Eurosport, TLC och Oprah Winfrey Network.

Vad köpet kommer att innebära för den svenska marknaden går inte att uttala sig om i dagsläget, säger Discovery Networks presschef Dan Panas.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.