Medier
Januarisuccé för tv – uppnår rekordnivå
Publicerad: 7 februari 2017, 08:47
Uppdaterad: 7 februari 2017, 08:51
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 14,9 procent i januari, jämfört med samma period föregående år. Tv gjorde en rekordmånad medan sök tappade hela 39 procent av investeringarna.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernTotalt förmedlades 1,1 miljarder, enligt rapporten, som slår fast att månadens största vinnare var tv. Mediekategorin ökade med knappt 40 procent.
– Tv-stationerna har ett mindre lager att sälja än tidigare. Nya tv-kunder har kommit in i på marknaden, och befintliga TV-annonsörer har ökat sina investeringar. Uppenbarligen ser annonsörerna att tv driver en stark effekt och ROI, trots minskat tittande. Ryktet om tv:s död är alltså inte bara överdrivet – det är fel, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.
Fackpress och bio ökade stort med 30 respektive 28 procent i januari 2017. Månaden hade ytterligare en faktureringsdag jämfört med januari 2016. Den generella ökningen kan därmed delvis förklaras med icke periodiserad data, dock påverkades inte alla mediekategorier av detta. – Januari uppvisar höga nivåer och trots viss periodiseringseffekt är detta en mycket stark start på året. Annonsmarknaden är, av allt att döma, inne i en högkonjunktur. I januari uppnådde TV en rekordnivå då investeringarna i mediekategorin var de högst noterade för månaden sedan Mediebyråbarometerns mätningar startade, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar och fortsätter:
– Även kategorierna utomhus/trafikreklam och radio, som ökade kraftigt under 2016, har inlett starkt och den positiva trenden ser ut att hålla i sig.
En mörkare månad var det för sök, dagspress storstad, dagspress kväll, populärpress samt dagspress landsort. Sök förlorade hela 40 procent av investeringarna
Printkategorierna tappade omkring 20 procent – den lägst noterade januarimånaden för kategorin sedan Mediebyråbarometern startade. Värst är raset för dagspress storstad samt dagspress kväll. – Även om delar av printinvesteringarna flyttas till tidningarnas digitala kanaler, kan vi konstatera att den svagt positiva trend som print uppvisade 2016 kan vara bruten i och med en svag januari, säger Jochum Forsell.
Källa: Mediebyråbarometern