Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Jan Helin: "Måste försvara SVT:s rätt att prova på Facebook"

ALMEDALEN 2016. Jan Helin och Jan Scherman debatterar slaget om framtidens tv.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Juli 2016, 10:43
Uppdaterad: 05 Juli 2016, 10:53

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVExpressen TVFacebookSVT

Kvällstidningarnas tv-satsningar har satt sin prägel på tv-branschen i stort, med Expressen som rekryterat över 40 journalister till sin tv-redaktion på kort tid, och Aftonbladet som storsatsat med flertalet nya programformat under våren och lyckades slå svenskt tittarrekord när man sände Oscarsgalan i februari.

När Aftonbladets före detta chefredaktör Jan Helin, tidigare en stark kritiker av public service som bland annat ifrågasatt SVT:s närvaro i sociala medier, i december beslutade sig för att gå över till public service-bolaget som programdirektör, restes snart frågor kring hur det skulle påverka SVT:s närvaro på de kommersiella aktörernas mark.

I Aftonbladets tält i Almedalen i Visby debatteras idag slaget om framtidens tv, där frågan om vem som leder utvecklingen är i fokus: medierna eller Facebook?

– ­Rörlig bild är det format som det finns mest innovationer kring. Facebook är en extremt skicklig aktör speciellt när det gäller hur vi konsumerar rörlig bild i mobilen. Det skapar intressanta problem för övriga branschen, som vi får lov att se som en positiv utmaning, säger Jan Helin.

Jan Scherman, avgående affärsområdeschef på Aftonbladet TV, delar Jan Helins bild.

– Jag tror dock inte att rörlig bild kommer att ta över, men definitivt spela en allt tyngre roll tack vare att det blir enklare och enklare att producera.

Frågan om SVT:s relation till Facebook blir huvudämne i debatten, och inleds med Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olséns kritiska utspel kring hur SVT i sin interna tidning "Vi på tv" skrev om hur en stor del av bolagets trafik kommer från Facebook och att det bara är att "gilla läget" och dra nytta av Facebook för att sprida material.

– Jag blir så irriterad på SVT, upp på banan och sluta jiddra. Att snacka om trafikoptimering och att dra nytta av Facebook, denna ickepublicist som vill leka publicist, stör mig något oerhört, sade Sofia Olsson Olsén till Dagens Media vid tillfället.

– Jag är inte för att stänga butiken och sätta upp förbud, men jag anser generellt att SVT:s förhållande till Facebook är schizofrent. Man gör lite på Facebook, på samma sätt som man gör lite sponsring. Man vågar aldrig riktigt köra fullt ut. Problemet med den här typen av beteenden, är att företaget riskerar att förlora sin identitet, säger Jan Scherman.

Jan Helin betonar att det inte finns något public service-bolag som inte använder sig av sociala medier idag.

– Alla mediebolag är där och använder Facebook som marknadsföringskanal, så vår närvaro bidrar egentligen inte med någon unik data. Farligt blir det först när man lägger ut rena nyheter på Facebook.

Jan Scherman lyfter fram vikten av att svenska medier tar varandra i händerna i den nya konkurrenssituationen.

– Annars kommer vi inte att överleva. SVT:s agerande på Facebook idag är ett exempel på det. Vi måste börja prata med varandra om hur vi ska hantera den internationella konkurrensen. SVT kan inte längre stå mitt i rummet och tro att man är allsmäktig.

Jan Helin svarar:

– Jag måste ändå försvara SVT:s rätt att prova på Facebook. Det kan låta som en klyscha, men vi lever i en brytningstid, och det finns ingen lätt slutsats på diskussionen.

Jan Scherman avslutar med att det är synd att ”testet ska börja med Facebook istället för i andra medier".

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.