Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Medier

Jan Helin försvarar SVT:s rätt att finnas på Facebook

Publicerad: 09 Februari 2017, 16:00
Uppdaterad: 05 April 2017, 07:57

Jan Helin var en av talarna under Norrbotten Media Week.

På Norrbotten Media Week försvarar Jan Helin SVT:s rätt att finnas på Facebook och medger att han var en för hård kritiker under tiden på Aftonbladet: "Får jag väl erkänna att det var ett argument som var hårt formulerat".


Ämnen i artikeln:

SVTFacebookAftonbladet

I en artikel på DN Debatt går Tidningsutgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter och Aftonbladets chefredaktör och vd Sofia Olsson Olsén på torsdagen hårt mot SVT och public service, vars närvaro på sociala medier beskrivs som ett hot mot svenska medieföretag.

Genom att förse it-jättar som Facebook med innehåll gör SVT och SR både sig själva och de sociala plattformarna till en ännu större konkurrent om annonspengar och mediebranschens publik än vad de redan är, skriver artikelförfattarna. 

De två debattörerna går så långt som att säga att de anser att SVT bryter mot sändningstillståndet. Det genom att i allt större grad konkurrera med tidningsföretagen på deras nya hemmaplan. 

"SVT och SR går alltmer från att vara utpräglade tv-bolag till allmänna nyhetsdistributörer, vars utbud liknar tidningsföretagens utbud online", argumenterar Gustafsdotter och Olsson Olsén. 

Jan Helin, programchef på SVT, var under sin tid som chefredaktör på Aftonbladet starkt kritisk mot de statliga mediernas närvaro på sociala medier. 

I ett blogginlägg från 2015 frågade sig Helin varför innehåll som är finansierat av en statlig licens överhuvudtaget ska på kommersiella amerikanska medieplattformar som Facebook och Youtube.

"Svaret kan inte vara det slentrianmässiga 'vi måste vara där användarna är'. Det är ett svar förbehållet kommersiella mediebolag", skrev han vidare i inlägget.

Sedan övergången till SVT har tongångarna varit annorlunda. Till Dagens Media säger Jan Helin att han alltid varit en anhängare av public service, men att han "i stundens hetta" säkert sagt saker som idag kan verka underhållande. 

– I grunden tror jag det är en viktig debatt att föra och jag har alltid haft uppfattningen att man inte kan stoppa utvecklingen av public service. Ett av syftena med public service är att vara marknadsstörande, just för att man anser att marknaden faktiskt mår bra av att störas på.

Kritiken från TU och sin efterträdare på Aftonbladet kallar han överlag för "fel fokus". Det med motiveringen att public service varken orsakat tidningskrisen eller kan vara dess lösning.

– Vi är vana vid ett ständigt gnabb och en ganska god balans mellan kommersiella medier och public service. Det är något som gynnar publiken. Varför det plötsligt skulle upphöra i en digital värld, det har jag svårt att se. Medielandskapet kommer att förändras att sina grundvalar och att public service skulle stå still och vänta på att kommersiella medier ska klara av sin affärsmodell, det tycker jag är ett orimligt krav.

När det kommer till sociala medier säger Jan Helin att det är sant att han varit kritisk till att public service ska publicera sitt innehåll där. Det är han till viss del fortfarande. 

– Vi har ett behov av att marknadsföra oss på sociala medier. Jag är okej med det om syftet är att konvertera användarna tillbaka till våra plattformar, men det ska också vara det enda måttet på succé, säger han.

Hur mycket public service-bolag ska publicera på plattformarna är en annan fråga.

– Det är en enormt svårt diskussion där det inte finns några säkra svar. Vi experimenterar en del och jag erkänner att vi gör en del fel, säger Jan Helin.

Ett sådant menar han är exemplet som framförs på DN Debatt om hur SVT vid ett tillfälle köpt marknadsföring på Facebook.

– Det kan vi inte säga något annat om än att det var fel och att det inte ska hända igen.

Att SVT skulle bryta mot sändningstillståndet håller han däremot inte med om.

– Det står uttryckligen att SVT ska utveckla interaktiva format, text och så vidare runt sin programverksamhet. Det är absolut inte ett brott mot sändningstillståndet. Sedan kan man tycka att det är rätt eller fel.

Har du gått ifrån din tidigare åsikt om att SVT överhuvudtaget inte ska finnas på plattformar som Facebook?

– Ja, där får jag väl erkänna att det var ett argument som var hårt formulerat. Det var ett för kategoriskt påstående. Jag förstår hur jag tänkte då, men det är idag orimligt att tänka att det inte skulle finnas någon närvaro där på grund av marknadsföringen. Vi har ett behov av det. Däremot grundtesen att vi skulle lägga ut allt vårt material, det vore helt fel, för då skulle vi göda en annonsaffär på ett helt orimligt sätt.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTFacebookAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.