Ingen jakt på nya ägare för MTG

2018-03-23 12:49  
Anders Jensen, chef för MTG Norden. Foto: Alexander Donka

Toppcheferna Jørgen Madsen Lindeman och Anders Jensen förklarar anledningen till att MTG delas upp i två bolag.

Idag fredag meddelade MTG att verksamheten delas upp i två olika bolag: Modern Times Group MTG och Nordic Entertainment. Nyheten kommer relativt kort efter att den utannonserade TDC-affären strandat.

I samband med att bolagen delas upp delas även alla aktier i Nordic Entertainment Group ut till MTG:s aktieägare.

Jørgen Madsen Lindemann fortsätter som vd och koncernchef för Modern Times Group MTG och Anders Jensen utnämns till vd och koncernchef för Nordic Entertainment Group.

Varför delar ni upp verksamheten i två separata bolag?

– Ambitionen är såklart att vi får två tydliga och fokuserade områden. Det finns ett värde för aktieköparna att exempelvis bara kunna köpa in sig i vår gaming-verksamhet, och vice versa. Efter TDC-affären såg vi att våra investerare gillar den typen av möjligheter, säger Jørgen Madsen Lindeman, till Dagens Media.

Hur mycket är den här uppdelningen styrt av att affären mellan Tele2 och Com Hem ska gå igenom rent konkurrensrättsligt?

– Det är viktigt att förstå att vi gör det här för att vi skapar möjligheter för MTG:s aktieägare, vi har inte tittat på den affären alls. Idag är vi en kommersiell partner med Com Hem, det vi gör nu är att skapa relevans för våra aktieägare, det är det vi fokuserat på.

Vilka är de största utmaningarna för MTG nu?

– Utmaningarna har inte förändrats, om du inte ser till att du är relevant som spelare på den snabbrörliga marknaden är du ute. Det gäller att förstå vad vi ska investera i, det har inte förändrats. Som jag ser det så blir det kanske enklare nu eftersom bolagen delas upp.

Hur påverkar det här personalen?

– Vi har behov av att bygga två bolag, på det sättet påverkas de anställda mindre än vid TDC-affären. Jag skulle vilja summera det hela med att vi har många spännande möjligheter framför oss, säger Anders Jensen till Dagens Media.

Hur ser du på marknaden Anders Jensen, vilken är den största utmaningen för Nordic Entertainment Group ?

– Utmaningen är densamma för alla som verkar inom media, det handlar om ändrade konsumentbeteenden och hårdare konkurrens. De utmaningarna har vi stått inför under en lång tid, skillnaden nu är att vi fokuserar ännu mer på en unik hybrid mellan kommunikation och media. Vi ligger i framkant och Viafree och Viaplay växer som det knakar.

Jørgen Madsen Lindeman fyller i:

– Skillnaden mellan oss och andra aktörer inom samma marknad är att vi har sett utmaningarna som möjligheter. Vi har exempelvis investerat i Viaplay och Viafree vilket har gett oss ett starkare bolag.

Letar ni fortfarande efter köpare till något av bolagen?

– Nej det gör vi inte –  alla som vill investera i bolagen kan göra det eftersom båda företagen kommer att vara noterade på börsen. Därutöver tror vi att konvergens kommer spela en viktig roll på framtidens mediemarknad, men med det sagt finns inga andra planer än de vi annonserat idag där vi bygger två starka separata bolag, avslutar Anders Jensen.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt